کد خبر 165389
۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

حیات بررسی کرد؛

راهکارهای قرآنی برای رونق اقتصاد کشور

راهکارهای قرآنی برای رونق اقتصاد کشور

در این گزارش تلاش شده که چگونگی استفاده از مؤلّفه‌های قرآن کریم برای احیا و پویایی اقتصاد کشورها بررسی شود تا بتوانند اقتصادی موفّق داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ در جهان امروز با توجه به روابط اقتصادی پیچیده حاکم بر جهان، تمام کشوها در پی ایجاد راهکار‌هایی جدید برای رونق و بهبود اقتصاد کشور خود  بوده و تمام تلاش خود را در راستای بهبود اوضاع معیشتی سرزمین و مردم خود به کار می‌گیرند.

این مهم سبب شده است که شاهد بازار رقابت بسیار عظیم و پیچیده برای پیشی‌گرفتن سایر کشورها از یکدیگر در تمامی عرصه‌ها و در حوزه اقتصادی نیز باشیم. چرا که اقتصاد هر کشور تاثیر مستقیم بر روی ابعاد دیگر جامعه از جمله مسائل اجتماعی فرهنگ و روابط سیاسی آن کشور دارد.

در جهان امروز کشوری که اقتصاد آن ضعیف باشد، ناچار است زیر بار تهاجم سیاسی و فرهنگی صاحبان و قدرتمندان اقتصاد باشد. کشورهایی که اقتصاد ضعیف دارند، برای مقابله با این موضوع نیاز است که بررسی اساسی در این خصوص انجام دهند. تقویت تولید و استحکام بُنیه‌های اقتصادی و نیز مقاومت در برابر فشارهای سیاسی و فرهنگی رقیبان برای حفظ هویّت و تمامیت عرضی از جمله راهکار پیشنهادی برای مقابله با این مهم است.

براساس این گزارش تلاش شده است که چگونگی استفاده از مؤلّفه‌های قرآن کریم برای احیا و پویایی اقتصاد کشورها بررسی شود تا بتوانند اقتصادی موفّق داشته و به صورت عملی این راهکار‌ها را مورد استفاده قرار دهند تا  بتوانند بر مشکلات اقتصادی جامعه فایق آیند

از جمله موارد اقتصادی که قرآن کریم در حوزه اقتصادی به آن پرداخته و راهکار ارائه داده است عبارتند از اهمیّت اقتصاد در جامعه، جهاد و پیشرفت اقتصادی، راهکارهای قرآن برای پیشرفت اقتصادی، سیره پیشوایان معصوم در انجام فعّالیّت‌های اقتصادی، ارزش کار در اسلام و تقویت تولید که اگر از سوی کارشناسان و متخصصین از آن الگو برداری شده و مورد توجه و بررسی قرار گیرد یقینا شاهد اقتصادی شکوفا، سرزمین و مردمانی ثرونمند خواهیم بود.

قرآن کریم افزون بر بیان اهمیّت و تأکید بر انجام رونق اقتصادی، در آیات بسیاری شیوه‌های عملی بهره‌گیری از مواهب طبیعی را عمران و آبادانی زمین و دستیابی به پیشرفت اقتصادی افراد و جوامع، پیش روی آنان نهاده است.

در سیرة امامان معصوم (ع) فعّالیّت‌های اقتصادی افراد از جایگاه خاص  و ارزشمندی برخوردار بوده و ارزش بالایی دارد. در آیات و روایات مختلف از سوی امامان شیعه، کارگران و تولیدکنندگان بارها و بارها به انجام فعالیت اقتصادی و اجتماعی تشویق شده‌اند آنچنان که خود آن بزرگواران نیز با کار و تلاش و فعالیت بار زندگی خود را شخصاً به دوش می‌کشیدند و هیچ گاه برای تأمین ضروریّات زندگی، وابسته به دیگران نبودند.

 قرآن کریم تصرّف در عوامل تولید و نهاده‌هایی که خداوند برای بشر خلق کرده، توصیه می‌کند و به شکر این نعمت‌ها و استفاده درست از آنها تأکید و دوری کردن از تصرّف در عوامل تولید را پیروی از گام‌های شیطانی دانسته است و نکوهش می‌کند.

رونق تولید داخلی و کاستن از واردات که می‌تواند به افول و کم‌رونقی و توقّف واحدهای تولیدی داخلی منجر شود، موجب استقلال اقتصادی، قطع وابستگی به خارج و ارتقای تکنولوژی در سطح کلان‌ باشد.

همچنین افزایش بهره‌وری در تولید، کاهش قیمت تمام‌شده تولید، کیفیّت بهتر و خدمات بیشتر در رقابت با تولید خارجی و کاهش واردات و حمایت از تولید ملّی، می تواند از عوامل مهمّ تحرّک و رونق اقتصاد داخلی کشور باشد.

برچسب‌ها