کد خبر 165363
۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

در گفتگوی «حیات» با کارشناس مذهبی مطرح شد؛

چرا بعد از سه روز از سوگواری نباید لباس مشکی بپوشیم؟

چرا بعد از سه روز از سوگواری نباید لباس مشکی بپوشیم؟

حجت الاسلام ناصری گفت: برای میت بیشتر از سه روز نباید حداد کرد(حداد به معنای پوشیدن لباس مشکی و ترک زینت است). چرا که پوشیدن لباس مشکی و ترک زینت ها باعث ناراحتی و عذاب آن میت است.

حجت الاسلام سید حمید ناصری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره پوشیدن لباس مشکی برای عزاداری اظهار کرد: در این مورد چند نکته حائز اهمیت است، اول اینکه یکی از صفات انسان های پاک، خوب و با ایمان اطاعت محض از خداوند است، آنجایی که فرشتگان به خداوند متعال می گویند: چرا انسان را خلق می کنی؟ هدف از خلقت انسان چیست؟ خداوند می فرماید «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون » هدفی ندارم به جز عبادت کردن.

وی ادامه داد: وقتی فرشتگان به خداوند می گویند ما خودمان عبادتت می کنیم، خداوند فرمودند: من نمی خواهم شما آنگونه که می خواهید من را عبادت کنید «انی ارید اعبد ما ارید» من می خواهم عبادت شوم  آن طوری که خودم می گویم و نه عبادت شوم آن شکلی که می خواهید.

این کارشناس مذهبی با بیان روایتی در مورد مشکی پوشیدن برای اموات گفت: قال النبی (ص) فرمودند: «لا یُحِدُّ عَلَى مَیِّتٍ فَوْقَ ثَلَاثٍ، إِلَّا الْمَرْأَةُ فَإِنَّهَا تُحِدُّ عَلَى زَوْجِهَا أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْرًا». برای میت بیشتر از سه روز نباید حداد کرد(حداد به معنای پوشیدن لباس مشکی و ترک زینت است).چرا که پوشیدن لباس مشکی و ترک زینت ها باعث ناراحتی و عذاب آن میت است، به جز زن که می تواند برای شوهرش تا چهار ماه و ده روز حداد کند..

حجت الاسلام ناصری ادامه داد: یکی از مظاهر بندگان مومن خدا اطاعت است. وقتی یک عزیزی فوت می کند،طبیعی است انسان  ناراحت شود ولی یک عده موهای خود را از شدت ناراحتی می کنند و بر صورتشان چنگ و خراش می زنند. در روایت داریم این رفتارها کار پسندیده ای نیست و مصداق بارز مخالفت با حکمت خداوند است.اگرچه آن طرف ممکن است بگوید نه من این کاری که انجام دادم چون برای عزیز خودم عزادار هستم ولی عزاداری نباید از حد اعتدال خارج شود. همانطور که امام علی (ع) فرمودند: «اَلَیمینُ وَ الشَّمالُ مَضَلَّة، وَ الطَّریقُ الْوُسْطى هِىَ الْجادَّةُ». نباید افراط و تفریط باشد.

وی افزود: برخی عزاداران برای کسی که فوت می کند کارهای خاصی می کنند مثلا تا یک سال هر شب جمعه حداقل  500تا 600پرس شام می دهند این یک خرج بزرگی است، یا فردی بود که مجبور شد زمین کشاورزی اش را بفروشد و دیگرمنبع درامدی نداشت و همسرش به خانه های مردم برای کار کردن می رفت. اسلام به هیچ عنوان این موارد را پسند نمی کند، خیرات نیک است ولی نه به این شکل که منبع درآمد فرد از بین برود.

حجت الاسلام ناصری گفت: وقتی فردی از خانواده ای فوت می کند لازم است عزادار باشد ولی در احکام داریم که پیراهن مشکی پوشیدن هم کراهت دارد به جز در غم اهل بیت (ع) اگر فردی از خانواده اش فوت کرد بخواهد دین را اجرا کند نباید پیراهن مشکی بپوشد.

وی ادامه داد: در روایت می فرماید ترک زینت نکنید. یعنی زن برای همسرش و مرد برای زن خودش تا سه روز اجازه دارند ترک زینت کنند؛ ترک زینت یعنی مردها موهای خود را کوتاه نمی کنند و محاسن خود را بلند می گذارند، پیراهن مشکی می پوشند این موارد را متقابلا زن و مرد تا سه روز می توانند انجام دهند.

کارشناس مذهبی ادامه داد: بعد از سه روز این موارد افراط می شود و کسی که ادامه داد از منطق دین خارج می شود، بنابراین بر ما واجب است که اهل اطاعت خداوند باشیم، چون عقل ما ناقص است و حکمت های  الهی را نمی دانیم و وقتی می خواهیم خودمان انتخاب کنیم مانند خلفای صدر اسلام خواهیم شد. مثل خلیفه دوم عمر بن خطاب، وقتی پیامبر اکرم (ص) گفتند نمازهایتان را در مسافرت شکسته بخوانید می‌گفت نه نماز کامل بهتر است یعنی از حکم خداوند سرپیچی و به این شکل مخالفت کرد.

حجت الاسلام ناصری در ادامه گفت: ما هم اگر به دستور خداوند که فرمودند  بیشتر از سه روزلباس مشکی نپوشید و لذت های دنیایی که خداوند حلال فرموده را به خاطر از دست  دادن عزیزانتان حرام نکنید اگر اینگونه رفتارها را انجام دهیم   مخالفت با حکم خداوند کرده‌ایم و دلمان را بیشتر از عقل مان به کار گرفته ایم، حالت اینکه خودمان دین دل بخواهی درست می کنیم نه دینی که خداوند فرمان داده است.

برچسب‌ها