کد خبر 165268
۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

یادداشت/ مسعود سلیمانی

هوش مصنوعی و پرداخت های خودکار در خدمت بانکداری مدرن

هوش مصنوعی و پرداخت های خودکار در خدمت بانکداری مدرن

وقتی سیستم های دریافت و پرداخت قادر به انجام معاملات با سایر دستگاه‌ها در لحظه و با هزینه ناچیز باشند، مفهوم سنتی پرداخت در بسیاری از موارد با استفاده از خودکار شدن تراکنش‌ها و ادغام با سایر خدمات، منسوخ می‌شود.

وقتی سیستم های دریافت و پرداخت قادر به انجام معاملات با سایر دستگاه‌ها در لحظه و با هزینه ناچیز باشند، مفهوم سنتی پرداخت در بسیاری از موارد با استفاده از خودکار شدن تراکنش‌ها و ادغام با سایر خدمات، منسوخ می‌شود و تقریباً تمام اشیاء می‌توانند عاملی برای پرداخت خودکار باشد، پرداخت‌های خودکاری که معاملات را ساده‌تر کرده و تجارب جدیدی را برای مشتریان فراهم می‌کنند.

در حال حاضر شاهد ظهور یک بازار بسیار بزرگ هستیم، جایی که بازارهایی مانند اتوماسیون خانه و ساختمان، تولید و توزیع برق، تدارکات، خودرو و همچنین ارتباطات از راه دور و فناوری اطلاعات به طور پیوسته همگرا می‌شوند.

در بانکداری نیزبا توجه به گسترش روزافزون کسب‌ و‌کارهای نوپا و فین تِک ها، لازمه وجود شتاب دهنده های تخصصی در این حوزه بیشتر از قبل احساس می شود. در این راستا، دنیز بانک ترکیه با رویکرد آی او تی و به کارگیری دستگاه بیکن، تجربه جدیدی از ارایه خدمات بانکی را برای مشتریانش پیاده کرده است. با استفاده از این فناوری، مشتری در هرلحظه شناسایی و رفتار او مورد توجه قرار می گیرد تا با ورود مشتری به فضای بانک،  خدمات اختصاصی به او ارایه می شود.

هنگامی که دستگاه‌های بیشتری دیجیتالی و هوشمند می‌شوند، امکان وجود کیف پول مرتبط با هر شی نیز بوجود می آید، به عنوان مثال یک اتومبیل می تواند به طورخودکارهزینه پارکینگ، بنزین، عوارض یا حتی خدمات تعمیر و نگهداری را با استفاده از کیف پول تعبیه ‌شده در آن اتومبیل پرداخت کند.

این در حالی است که هر یک از لوازم خانگی یا لوازم مصرفی مشتریان بانک نیز می‌توانند درنهایت میزبان یک کیف پول از پیش تعیین‌شده باشند تا بتوانند هزینه‌های جاری خود را به‌ تنهایی مدیریت کنند.

از جمله مهم ترین فناوری‌ها این حوزه می‌توان به شبکه‌های برد کوتاه نظیر بلوتوث (Bluetooth) و زدویو(Z-Wave) و شبکه‌های برد بلند نظیر لوراون (LoRaWAN) اشاره کرد. در خدمات مالی، اینترنت اشیا یا آی او تی، مقصد بزرگ بعدی در نظر گرفته می شود؛ آی او تی ارتباط مستقلی است که بین اشیاء اتفاق می افتد که پیش بینی می شود بتواند امکان بهینه سازی عملیات مالی و بانکی، کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و بهبود زندگی کاربران را فراهم کند.

برچسب‌ها