کد خبر 165124
۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳

بیماری که ممکن است در مسافرت دچارشان شوید

 بیماری که ممکن است در مسافرت دچارشان شوید

بیماری در سفر، روزهایی را که قرار بوده شاد و خاطره‌انگیز باشند را تلخ و ملال‌آور می‌کند.

به گزارش گروه سلامت حیات؛ بیماری در سفر، روزهایی را که قرار بوده شاد و خاطره‌انگیز باشند را تلخ و ملال‌آور می‌کند.

 اما بیماری بخشی از زندگی است و فرقی نمی‌کند کجا و چه وقت باشد، ممکن است به سراغ‌مان بیاید. اما چه کنیم در سفر بیمار نشویم. با توجه به توصیه‌های بهداشتی در خصوص رایج‌ترین بیماری‌های در سفر می‌توان تا حد زیادی از آنها در امان ماند.

اسهال

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های در سفر، اسهال است که افراد بسیاری به آن مبتلا می‌شوند. برای پیشگیری از ابتلا به اسهال، هرگز گوشت، ماهی و سبزیجات خام یا نیم‌پز نخورید. میوه‌ها را بدون پوست بخورید. همچنین از بطری‌های آب معدنی با برندهای مطمئن استفاده کنید. البته مراقب باشید در بطری‌ها محکم بوده و قبلا باز نشده باشد. . در ضمن هنگام حمام کردن، وقتی زیر دوش هستید، مراقب باشید آب وارد دهان‌تان نشود. ممکن است آب مصرفی حمام حاوی باکتری‌های مضر باشد. و اگر با وجود این تمهیدات،‌به اسهال مبتلا شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید تا دچار خشکی بدن نشوید.

پرواززدگی

اگرچه پرواززدگی، بیماری سفر به حساب نمی‌آید، می‌تواند موجب احساس خستگی مفرط در فرد شود. افرادی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، به‌دلیل تفاوت زمانی فراوان دچار خستگی و بی‌حالی می‌شوند. این وضعیت به‌دلیل به‌ هم خوردن ساعت بیولوژیکی بدن‌ است. ساعت بیولوژیکی بدن، زمان خواب و بیداری فرد را تنظیم می‌کند. اگر قصد چنین سفری دارید، باید چند روز پیش از سفر، زمان خواب و غذای خود را با زمان مقصد، تنظیم کنید تا دچار پرواززدگی نشوید.

آنفلوآنزا

چه به مسافرت بروید، چه نروید، حتما واکسن آنفلوانزا بزنید. از آنجایی‌که پس از دریافت واکسن، حداقل 2 هفته طول می‌کشد، سیستم ایمنی بدن تقویت شود، از چند هفته قبل از مسافرت، واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنید. البته اگر هم فرصت واکسن زدن ندارید،‌ هنگام سفر، مرتب دست‌های خود را تمیز بشویید. ویروس‌های آنفلوانزا به راحتی منتشر می‌شوند و وقتی دست‌ها آلوده به این میکروب‌ها باشند، با تماس به بینی، چشم و دهان، بیمار می‌شوید.

همچنین هنگام سفر با خود داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن همراه داشته باشید تا در صورت ابتلا به آنفلوآنزا و یا علایم دیگر شبیه به این بیماری مانند سرماخوردگی، از درد بدن و تب‌تان بکاهید. تا جایی‌که امکان دارد استراحت کنید و مایعات فراوان بنوشید. در صورت شدت بیماری، به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها