کد خبر 165110
۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸

بیماران قلبی عروقی چگونه روزه بگیرند؟

بیماران قلبی عروقی چگونه روزه بگیرند؟

یک متخصص قلب و عروق با اشاره به کاهش فاکتورهای خطر برای بروز بیماری‌های قلبی عروقی به وسیله روزه‌داری گفت: روزه‌داری به تنظیم و کنترل هورمون‌های استرسی، التهاب، سیستم دفاعی و ایمنی بدن منجر و باعث کنترل قند و چربی خون و کاهش چربی‌های مضر و رادیکال‌های آزاد و نیز تنظیم ضربان قلب و فشار خون می‌شود.

به گزارش گروه سلامت حیات؛ دکتر حبیب حی‌بر با اشاره به تاثیر روزه‌داری و ماه مبارک رمضان بر سیستم قلبی عروقی اظهار کرد: تاثیر ماه مبارک رمضان و شرایط روزه‌داری بر جسم انسان، تاثیری فراتر از دانش بشری است، به صورتی که روزانه مطالعاتی در این خصوص انجام می‌شود و هر سال تعداد زیادی مقاله علمی با این موضوع منتشر می‌شوند و به بررسی تاثیر روزه‌داری بر جسم انسان و خصوصا سیستم قلبی و عروقی می‌پردازند.

وی ادامه داد: نه تنها دانشمندان مسلمان بلکه دانشمندان غیر مسلمان نیز در خصوص ماه مبارک رمضان و روزه‌داری کنجکاو هستند و در پژوهش این موضوع سهم قابل توجهی به دانشمندان غیر مسلمان اختصاص دارد که این برای ما مسلمانان نیز مایه افتخار است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه به تاثیر روزه‌داری بر سیستم قلبی عروقی اشاره کرد و گفت: این یک مکانیسم خیلی پیچیده است که فهم و درک کامل آن به سال‌ها مطالعه برای یک نفر نیاز دارد اما به صورت کلی روزه‌داری به تنظیم و کنترل هورمون‌های استرسی، التهاب، سیستم دفاعی و ایمنی بدن منجر و باعث کنترل قند و چربی خون و کاهش چربی‌های مضر و رادیکال‌های آزاد و نیز تنظیم ضربان قلب و فشار خون می‌شود.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به کاهش فاکتورهای خطر برای بروز بیماری‌های قلبی عروقی به وسیله روزه‌داری خاطرنشان کرد: انجام این مکانیسم موقع روزه‌داری در بیان ساده است ولی برای انجام آن، هزاران فرآیند و واکنش در بدن اتفاق می‌افتد که تاثیر وقوع این اتفاقات مفید است و این نشان‌دهنده عظمت جسم انسان است که خداوند تبارک و تعالی به بشر هدیه داده است.

این فوق‌تخصص آنژیوپلاستی قلب و عروق افزود: تاثیر ماه مبارک رمضان بر سیستم قلبی عروقی فقط از این باب نیست؛ موضوع مهم دیگری که مطرح می‌شود نظم خاصی است که در ماه رمضان بر زندگی انسان حاکم می‌شود. زندگی ماشینی نظم زندگی ما را از بین برده و تمامی کارهای ما مثل غذا خوردن، استراحت کردن، دید و بازدید و مهمانی رفتن را تحت تاثیر قرار داده و هر عاملی که انسان را از نظم خارج کند منجر به ایجاد استرس می‌شود. استرس باعث می‌شود هورمون‌های استرسی و التهاب افزایش پیدا کنند، سیتم دفاعی بدن ضعیف‌تر شود و بدن برای بالارفتن فاکتورهای خطرات قلبی و عروقی مانند افزایش قند، فشار خون، افزایش ضربان قلب، افزایش چربی های مضر مستعد شود.

برچسب‌ها