کد خبر 164730
۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

حاجی دلیگانی مطرح کرد؛

غربی ها اگر می توانستند توافق بین ایران و عربستان را متوقف می کردند

غربی ها اگر می توانستند توافق بین ایران و عربستان را متوقف می کردند

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ایران باید اقتدار خود را با حفظ و شکل دهی ارتباطات راهبردی ارتقا دهد. غربی ها اگر می توانستند، حتما جلوی توافق مابین ایران و عربستان را در پکن می گرفتند، لذا می توان این توافق را پیامدی خطرناک برای غرب و نشانه ورود به جهان برای عصری جدید قلمداد کرد.

«حسینعلی حاجی دلیگانی» عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات، با اشاره به تفاوت مابین توافق ایران و چین، ایران و عربستان، گفت: توافق ایران و چین یک توافق بلند مدت است که بصورت راهبردی با هم همکاری می‌کنند و نکته قابل توجه برای توافق میان ایران و عربستان واکنش کشورهای غربی نسبت به اهمیت مکانی برای بازسازی این توافق بوده است.

وی اظهار کرد: ایران و عربستان تا به امروز گاها نسبت به موقعیت‌های پیش آمده روبروی هم قرار گرفته‌اند که آن هم به دلیل نقش حمایتگری ایران نسبت به کشور‌های مانند افغانستان، یمن، عراق، لبنان، سوریه، فلسطین بوده است.

عضو کمیسیون قضایی حقوقی مجلس در ادامه گفت: سختی تحمل انجام این توافق در پکن بدلیل اینکه عربستان عضو مهم باشگاه منطقه‌ای آمریکا است، بوده که تحلیلی فارغ از اغراق نبوده است، توافق عربستان در پکن یک واگرایی میان ریاض و واشنگتن ارزیابی شده و آغاز شروع این توافق در سفر شی‌جین‌پینگ در ریاض بود. همچنین رئیس‌جمهور چین در  سفر خود به عربستان توانست با حضورش در عربستان مواضع این کشور و دولت‌های همراه آن در شورای همکاری خلیج‌فارس نسبت به ایران را تعدیل کند.

وی خاطر نشان کرد: سفر رئیس جمهور چین به ایران، باعث جلب توجه عربستان برای تنظیم مباحث خود در بعد اقتصادی شد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران باید اقتدار خود را با حفظ و شکل دهی ارتباطات راهبردی ارتقا دهد. غربی ها اگر می توانستند، حتما جلوی توافق مابین ایران و عربستان را در پکن می گرفتند، لذا می توان این توافق را پیامدی خطرناک برای غرب و نشانه ورود به جهان برای عصری جدید قلمداد کرد.

برچسب‌ها