کد خبر 164628
۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «حیات»؛

بهترین دستاورد توافق ایران و عربستان، ناامیدی کشورهای منطقه از آمریکا بود

بهترین دستاورد توافق ایران و عربستان، ناامیدی کشورهای منطقه از آمریکا بود

حاجی دلیگانی گفت: بهترین دستاورد، توافق بین ایران و عربستان را می توان نا‌امیدی کشور‌های حوزه خلیج فارس و عرب را نسبت به آمریکا دانست.

«حسینعلی حاجی دلیگانی» عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات با اشاره به توافق بین ایران و عربستان که  شی جین پینگ و محمد بن سلمان طی دیدارهایی دوجانبه در نشست ریاض در دسامبر 2022 انجام گردید، گفت: رئیس جمهور چین با بیان اینکه پکن تمایل دارد پلی میان تهران و ریاض باشد، شرایط ارتباط توافق بین دو کشور را فراهم کرد که ولیعهد عربستان از این امر استقبال کرده است.

وی افزود: توافق ایران با عربستان را به فال نیک گرفته و امیدواریم هر دو کشور با توجه به وجوهات مشترک و همسایگی از این ارتباط کمال استفاده را برده و بدون دخالت در امور داخلی یکدیگر راهی برای تعاملات بیشتر در حوزه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان،...  را برای خود فراهم کنند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بهترین دستاورد این توافق را می توان ناامیدی کشور‌های حوزه خلیج فارس و عرب را نسبت به آمریکا دانست.

حاجی دلیگانی با اشاره به حضور چین در توافق بین تهران و ریاض گفت: در حال حاضر چین شریک اول و یا دوم  بین المللی ایران است، که تاثیر حضورش در ارتباط گیری ایران با کشور های دیگر را نمی توان نادیده گرفت، لذا طی بیانیه سه جانبه‌ای در پکن به امضا نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان، رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید و صادر شد. 

وی افزود: چین از ارتباط بین ایران و عربستان و آرامش موجود در منطقه برای گسترش رشد و استفاده اقتصادی خود تمام تلاشش را می‌کند و این پله ترقی اقتصادی برای این کشور محسوب می شود و همچنین باید در نظر داشته باشیم که توافق بین این دو کشور منافع چین را هم ارتقا داده است. 

برچسب‌ها