کد خبر 164537
۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳

یادداشت/ معصومه غفاری

سایه کندی اینترنت، بر سرنوشت کسب و کار دیجیتال در ایران

سایه کندی اینترنت، بر سرنوشت کسب و کار دیجیتال در ایران

با توجه به محدودیت اینترنت در کشور، بسیاری از فعالان اقتصادی و جوان استارتاپ و فضای مجازی، برای ادامه بقاء کسب و کار خود، ناچار به خروج از کشور شدند که این مهم عامل خروج بخش قابل توجهی سرمایه از کشور شد.

با گسترش فناوری چگونگی کسب و کار نیز تغییر کرده و رونق اینترنت، در سراسر جهان بستر ساز ایجاد کسب و کارهای جدید شده است. در این میان کسب و کار دیجیتالی از جمله بحث‌های مهمی است که با پیشرفت فضای دیجیتال و اینترنت، شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

در این کسب و کارها تمامی مراحل با سرعت و یکپارچگی کامل انجام شده و در عواملی چون برقراری ارتباط با مشتریان، شناختن بازار هدف برای فروش، آگاهی از فعالیت‌های رقیبان، جذب مشتری با سهولت بیشتری انجام.

طبق آخرین اخبار منتشر شده از وزارت اقتصاد در خصوص کسب و کار دیجیتال، نزدیک به 500 هزار شغل، مختص به صاحبان و فعالان حوزه دیجیتال بوده‌ که از طریق فضای مجازی و در بستر اینترنت فعالیت می‌کردند.

با توجه به اتفاقات رخ داده شده در کشور از شهریور‌ماه تا کنون و محدودیت اینترنت در راستای اتخاذ تصمیمات امنیتی با هدف مدیریت فضای امنیتی کشور، باعث شد تا شاغلان فعال در حوزه مجازی، دچار آسیب شوند.

فرایند داخلی‌سازی اینترنت و انتقال بخشی از این کسب و کارها به نرم افزارهای داخلی، کمک‌رسان و احیا کننده بخش اندکی از فعالان حوزه مجازی شد.

براین اساس بخش زیادی از فعالان حوزه استارتاپ برای ادامه بقا و فعالیت خود مجبور شدند از کشور مهاجرت کرده و به کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و ترکیه نقل مکان کنند تا بتوانند مشاغل خود را حفظ کنند.

 مهاجرت فعالان اقتصادی استارتاپ و فضای مجازی از کشور، عامل خروج بخش قابل توجهی سرمایه از کشورمان شد که جای نگرانی داشته و نیاز است تا با در نظر گرفتن این مهم از سوی مسئولین، مورد بررسی و چاره‌اندیشی قرار گیرد.

با توجه به اینکه کندی اینترنت باعث شد تا اقبال و استقبال مردم از بسترهای مجازی چون اینیستاگرام، تلگرام و واتساپ به حداقل برسد، این امر عامل کند شدن جایگاه کسب دیجیتال در کشور شد و عملا فضاهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، رشد خود را در این زمینه از دست داد و باعث آسیب به کسب و کار جوانان فعال و جویای کار در این حوزه شد.

در پایان ضروری به نظر می‌رسد که برای جلوگیری از خروج نسل جوان و متخصص و نیز سرمایه‌ها از کشور، بستر لازم برای فعالیت مجدد آنها در کشور فراهم شود.

برچسب‌ها