کد خبر 164375
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶

نشست علنی مجلس شورای اسلامی؛

طرح تأسیس سازمان ملی اقامت با رای مخالف نمایندگان روبرو شد/ تذکر نماینده چابهار به رئیس جمهور

طرح تأسیس سازمان ملی اقامت با رای مخالف نمایندگان روبرو شد/ تذکر نماینده چابهار به رئیس جمهور

نمایندگان مجلس به بررسی طرح تاسیس سازمان ملی اقامت رای مخالف دادند و همچنین سعیدی به رئیس جمهور در مورد شفافیت رسیدگی به حادثه 5 مهرماه زاهدان اخطار داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان به رسیدگی طرح تاسیس سازمان ملی اقامت طبق اصل 85 قانون اساسی با 138 رای مخاف و46 رای موافق و 11 رای ممتنع نمایندگان مردم روبرو شد.

ابوالفضل ابوترابی نماینده متقاضیان بررسی اصل 85 طرح تأسیس سازمان ملی اقامت، اظهارکرد: سال آینده پایان مجلس یازدهم است لذا موضوعات مهم از جمله برنامه هفتم توسعه و از طرفی طرح تاسیس سازمان ملی اقامت از اهمیت بالایی برخوردار است، شورای عالی امنیت ملی نیز دو بار نسبت به این موضوع به مجلس نامه زده است و نمایندگان مجلس این موضوع را به صورت اصل 85 برای بررسی به مجلس ارائه داده است.

وی افزود: شورای امنیت ملی به 6 دلیل، تاکید بررسی این طرح به مدت 3 ماه برای تعیین تکلیف اعلام کرده اند. در حال حاضر اتباع خارجی در کشورمان جمعیتی بین 5 تا 7 میلیون از 73 کشور هستند. اصل 85 قانون اساسی این است که طرح و لوایح به صورت آزمایشی انجام می شود تا موانع برطرف شود که این طرح 3 تبصره وماده دارد که بررسی آن به وقت زیادی نیاز دارد، لذا برای به نتیجه رسیدن به صورت اصل 85 مورد بررسی در آمده است.

معین الدین سعیدی در اخطار با استناد به اصل 3 قانون اساسی و طبق اصل 85 قانون اساسی، گفت: لایحه این طرح به دلیل بار مالی مشمول اصل 75 است.

وی تصریح کرد: بسیاری از هموطنان ما که دارای پدر و مادر ایرانی هستند، به دلیل مشکلات حقوقی نمی توانند شناسنامه دریافت کند لذا نسبت به بررسی این طرح مهم به این نکته توجه شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: با استناد به اصل قانون اساسی به رئیس جمهور اخطار داد و یادآوری کرد؛ با گذشت 5 ماه از فاجعه خونین 8 مهرماه زاهدان هنوز محاکمه شفاف و عادلانه عاملان این حادثه انجام نشده و همچنین مصوبات سفر نمایندگان رهبری نیز اجرایی نشده است.

برچسب‌ها