کد خبر 164368
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح کرد؛

شهدا مفهوم ایثار را به جهان مخابره کردند / ضرورت نهادینه سازی ایثار اجتماعی در جامعه

شهدا مفهوم ایثار را به جهان مخابره کردند / ضرورت نهادینه سازی ایثار اجتماعی در جامعه

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه شهدا مفهوم ایثار را به جهان مخابره کردند، گفت: اگر ما بتوانیم ایثار اجتماعی را در جامعه نهادینه کنیم افراد به این نتیجه می رسند که می بایست در زندگی از خودگذشتی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ اولین همایش دیپلماسی ایثار در مجتمع شهید رسول زاده تهران برگزار شد. 

در این همایش رحیم نریمانی مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن گرامی داشت روز شهید گفت:  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پیشران حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است که در این راستا رسانه می تواند ابزار قدرتمندی برای نیل به اهداف پیش روی باشد.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از ایثارگران در حوزه فرهنگ و رسانه فعال هستند، اذعان داشت: ما در بنیاد شهید آمادگی داریم تا اقدام به برگزاری نمایشگاه هایی در این حوزه کنیم که در این زمینه می توان از ظرفیت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نحو شایسته ای بهره برد. 

نریمانی افزود: یکی از موضوعات‌ اساسی که در 40 سال دوم انقلاب در باب تاکیدات مقام معظم رهبری مطرح شد، ضرورت افزایش ضریب هم افزایی بین دستگاه های فرهنگی است.

در ادامه این نشست بهمنی معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: در مبانی اندیشه انقلاب که برگرفته از اندیشه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است، مفاهیمی برخواسته از مبانی نوین اسلامی با نگاه به آینده جهان اسلام و آینده بشریت دیده شده است.

وی افزود: آنچه که در دو دهه اخیر بر اساس این پایه ها شکل گرفته اندیشه ای است که حضرت امام خمینی (ره) تبیین نمودند و مقام معظم رهبری نیز ادامه دهنده این اندیشه است. 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: در مفاهیم تمدنی دو مفهوم مهم همزیستی اجتماعی، سبک زندگی اسلامی و امت اسلامی مبنا و پایه قرار گرفتند که در محل تلاقی این دو مفهوم ایثار  جایگاه خود را پیدا می کند.

وی گفت: زبان ایثار باید زبان قابل تعامل در حوزه ایثار و شهادت شود. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تناسب ماموریت خود هم در حوزه ترجمه و انتشار کتاب ها و هم در حوزه ایثار در کنار بنیاد شهید و امور ایثارگران فعال خواهد بود. 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن ارزشمند دانستن تمرکز بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه ایثار بیان کرد: اگر بتوانیم کتاب ها را به کلیپ هایی کوتاه تبدیل کنیم شاید بتوانیم در حوزه ایثار و شهادت موفق تر ظاهر شویم.

در ادامه این نشست همچنین حجت الاسلام ابوالقاسمی نماینده معاونت امور بین المللی دفتر مقام معظم رهبری گفت: طبق گفته مقام معظم رهبری ایثار فقط به معنای فدا کردن نیست بلکه به عنوان یک کار فرهنگی در اقشار جامعه پدید می آید و این بینش و جهان بینی، عقیده و آرمان افراد می‌شود. اگر ایثار نباشد تحقق عدالت معنا و مفهوم ندارد.

حجت الاسلام ابوالقاسمی ادامه داد: در مقوله ایثار و شهادت می‌توانیم ایثار مبتنی بر فرهنگ قرآن و اهل بیت را به جهانیان نشان داد. اگر قرار است فرهنگ ایثار را ترویج دهیم، لازم است که طی برنامه ریزی مشخص ابعاد معنایی و فرهنگی آن را به خوبی به جامعه بشناسانیم.

در ادامه همایش دیپلماسی ایثار سید محمد صادق هاشمی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان و سالروز بزرگداشت و تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: بعد از سال ها تلاش محققان، پژوهشگران و نیروهای انقلابی و خانواده معظم شهدا انتظارها به سر آمد و شب گذشته با رونمایی سامانه ای به نام اسناد افتخار 9 میلیون سند و مدارک مربوط به خانواده معظم شهدا و ایثارگران، شهدا و جانبازان بالای 70 درصد که در آرشیو بنیاد شهید و امور ایثارگران و صدا و سیما قرار داشت با حضور رئیس جمهور در اختیار همگان قرار گرفت.

وی افزود: خوشبختانه به مناسبت روز بزرگداشت شهدا امسال با حضور گروه ها و تشکل های مردمی پویش دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران اتفاق افتاد که اتفاق پسندیده ای بود که مورد استقبال عموم قرار گرفت.

هاشمی گفت: لازم است در رابطه با کلمه ایثار به یک مفهوم مشترک برسیم، به گفته مقام معظم رهبری قله ایثار، شهادت است. امروز جامعه غربی تمام تلاش خود را معطوف به تبلیغ فردگرایی با تولید اثار مختلف هنری می کند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: دشمن با تولید آثار هنری در حوزه ترویج فردگرایی توانسته مردم را با این موضوع درگیر کند در حالی که این موضوع سرمنشا بسیاری از مشکلات در جامعه است و تنها راه مقابله با آن تکیه بر فرهنگ ایثار و شهادت است. اگر ما بتوانیم ایثار اجتماعی را در جامعه نهادینه کنیم افراد به این نتیجه می رسند که می بایست در زندگی از خودگذشتی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ایثار فقط در جبهه و جنگ اتفاق نیفتاده بلکه ممکن است در خانواده، جامعه و ... نیز  رخ دهد. پس تمام ایثار فقط شهادت نیست و لازم است دامنه های ایثار نیز معرفی شوند. البته پیشرفت مان نیز در حوزه ایثار و شهادت را مدیون عملکرد شهیدانی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید حمید نقوی، شهید ابو مهدی المهندس و همه شهدا هستیم و آنها هستند که ایثار را به جهان معرفی می کنند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امروز دنیای غرب قهرمانانی را معرفی کرده که وجود خارجی ندارند در حالی که ما در کشورمان و انقلابمان قهرمانانی را داریم که با مجاهدت های خود نقش موثری را در جامعه ایفا کردند ولی متاسفانه برای معرفی این قهرمانان کم کاری کرده ایم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل موثر همکاری با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نفوذ آن ها در حوزه ارتباط بین کشورها است، امیدوارم به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با شناسایی افرادی در خارج از کشور که دارای تشکل های مردمی هستند بتوانیم بیش از پیش مثمر ثمر عمل کرده و از ظرفیت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بهره ببریم.

هاشمی گفت: بنیاد شهید در حوزه تولید فیلم، سریال، مستند و کتاب هیچ محدودیتی ندارد و از آمادگی لازم برای فعالیت در این حوزه برخورداریم. امیدوارم با حفظ چارچوب ها در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همکاری خوبی داشته باشیم. اولویت ما معرفی قله های ایثار است اما برای ترویج فرهنگ ایثار و شکل گیری ایثار و تمدن اسلامی نیازمند معرفی دامنه های ایثار هستیم که ان شاالله برای ترویج بهتر این موضوع با کشورهای دیگر ارتباط موثر برقرار شود.

گفتنی است در پایان این همایش از 15 کتاب ترجمه شده به چند زبان دنیا در حوزه ایثار و شهادت رونمایی شد.

برچسب‌ها