کد خبر 164321
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶

جزئیات دیدار قالیباف با رئیس جمهور بلاروس

جزئیات دیدار قالیباف با رئیس جمهور بلاروس

در دیدار رئیس جمهور بلاروس با قالیباف بر توسعه همکاری‌های کشاورزی، بانکی و حمل‌ونقل و تسهیل روابط دوجانبه برای تجار تأکید شد.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ قالیباف در ابتدای این دیدار با ابراز امیدواری از اینکه این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط میان ایران و بلاروس باشد، گفت: شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای برای توسعه روابط دو کشور آماده است و بدون شک این توسعه به چگونگی اراده میان دو کشور بستگی دارد. ما این اطمینان را داریم که دولت و مجلس ایران و بلاروس رویکردهایی دارند که این سفر می‌تواند حقیقت آن را کامل کند تا توسعه روابط در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی ادامه یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای برای توسعه روابط فراهم است، عنوان کرد: این موضوع از این جهت به اقدامات دوجانبه بستگی دارد چرا که امروز همه ما نقش آمریکا را در اتفاقات جهانی می‌بینیم که چگونه تلاش دارد روند یکجانبه‌گرایی خود را توسعه دهد.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که آمریکایی‌ها دست از زیاده خواهی خود برنمی‌دارند و این موضوع را تاریخ نشان داده است، اظهار کرد: آنها در هر کجا و از هر طریقی بتوانند، حتی با آغاز جنگ‌های سخت مصمم به ادامه مسیر خود هستند.

قالیباف همچنین با بیان اینکه امروز ناتو و غرب در مقابل کشورهایی که قصد دارند مستقل زندگی کنند ایستاده‌اند، ابراز داشت: لازمه حل این مسأله این است که همکاری‌های بسیار نزدیکی با هم داشته باشیم و این موضوع را برای خود یک فرصت بدانیم تا یک تهدید.

وی افزود: سالیان سال است که تحت فشار آمریکایی‌ها و تحریم آنها بوده‌ایم و در دهه اخیر با بهانه‌های مختلفِ آمریکایی‌ها و غربی‌ها به خصوص در حوزه هسته‌ای، تحریم‌های شکننده‌ای به ما تحمیل شده است.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به خروج آمریکا از برجام به عنوان یک تعهد بین‌المللی، یادآور شد: آنها بعد از این اقدام فشار حداکثری به ما وارد کردند که سختی‌های زیادی کشیدیم اما ملت ما بسیار مقاومت کرد و مسئولان کشور بسیار تلاش کردند و امروز آمریکایی‌ها و غرب و همه دنیا به این موضوع پی برده‌اند که ایران تحریم‌های حداکثری را پشت سر گذاشته و آن را بی اثر کرده است.

وی ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگر توانسته‌ایم در حوزه توسعه علمی و دانش‌بنیان به فناوری‌های جدید دست پیدا کرده و تحولات جدیدی را رقم بزنیم. دشمنان ما این موضوع را بهتر از خود ما می‌دانند و من تصور می‌کنم کشورهایی همچون بلاروس که در مقابل آمریکا ایستادند همچنین کشورهایی که مورد تحریم ظالمانه آمریکا هستند باید انسجام و همکاری زیادی با هم داشته باشند.

برچسب‌ها