کد خبر 164319
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹

آمریکا طلا را گران کرد!

آمریکا طلا را گران کرد!

هرچند اقتصادهای توسعه یافته در ماه‌های گذشته توانستند بخشی از بحران اقتصادی به وجود آمده را مدیریت کنند اما تحولات اخیر در اقتصاد آمریکا، قدری ماجرا را پیچیده کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ هرچند اقتصادهای توسعه یافته در ماه‌های گذشته توانستند بخشی از بحران اقتصادی به وجود آمده را مدیریت کنند اما تحولات اخیر در اقتصاد آمریکا، قدری ماجرا را پیچیده کرده است.

 

پس از بحران اقتصادی سال 2008 که بسیاری از کشورهای جهان را با خود درگیر کرد، در ماه‌های قبل نیز پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و موج شدید تورمی، برخی از خطر بازگشت بحران جهانی خبر دادند، موضوعی که از سوی دولت‌ها تا حدی مدیریت شد اما هنوز پس لرزه‌های آن ادامه دارد.

 

بحران روز: بانک‌های آمریکا

در روزهای اخیر، تعدادی از بانک‌های آمریکا با ورشکستگی مواجه شده‌اند. رگولاتورهای ایالتی بانک سیگنچر، دومین بانک بزرگ آمریکا را تعطیل کردند، این اتفاق فقط دو روز بعد از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی در کالیفرنیا رخ داد و این سومین شکست بزرگ در تاریخ بانکداری ایالات‌متحده است.

پس از این اتفاق، ارزش دلار کاهش و نرخ طلا افزایش یافت. بانک‌های مرکزی در سراسر جهان با کاهش قدرت دلار آمریکا در ماه‌های اخیر، ذخایر شمش ایجاد کرده‌اند، در حالی که خریداران خرده نیز خریدها را به عنوان سپر در برابر عدم اطمینان ژئوپلیتیک و تورم افسارگسیخته می‌دانند. براساس گزارش بلومبرگ، چین در ماه فوریه ذخایر طلای خود را برای چهارمین ماه متوالی افزایش داد، در حالی که ترکیه در سال گذشته بزرگ‌ترین خریدار این فلز گرانبها در میان بانک‌های مرکزی بود.

تحت تاثیر این تحولات، قیمت جهانی نفت نیز افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت که در ابتدا با کاهش گشوده شد، 19 سنت معادل 0.23 درصد افزایش یافت و به 82 دلار و 97 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 20 سنت معادل 0.26 درصد افزایش، به 76 دلار و 88 سنت در هر بشکه رسید.

برچسب‌ها