کد خبر 164318
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۶

رئیس مشاوران وزیر دفاع: بُرد باور 373 به بیش از 300 کیلومتر رسید

رئیس مشاوران وزیر دفاع: بُرد باور 373 به بیش از 300 کیلومتر رسید

سامانه پدافند هوایی برد بلند باور 373 تنها سامانه بومی پدافند برد بلند جمهوری اسلامی ایران است. سامانه‌ای که آبان‌ماه امسال از یک موشک جدید با نام صیاد 4B برای آن رونمایی شد و توانست برد انهدام این سامانه را به بالای 300 کیلومتر(305) ارتقاء دهد.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ سامانه پدافند هوایی برد بلند باور 373 تنها سامانه بومی پدافند برد بلند جمهوری اسلامی ایران است. سامانه‌ای که آبان‌ماه امسال از یک موشک جدید با نام صیاد 4B برای آن رونمایی شد و توانست برد انهدام این سامانه را به بالای 300 کیلومتر(305) ارتقاء دهد.

 

همچنین، برد رادار کشف سامانه باور 373 از 350 به 450 کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از 260 به 400 کیلومتر ارتقاء پیدا کرد و ارتفاع درگیری آن از 27 به 32 کیلومتر افزایش یافته است.

باور 373 همان سامانه‌ای است که در اوج تحریم‌ها شکل گرفت و در مدت کوتاهی وارد تست‌های عملیاتی خود شد. اهمیت پروژه مذکور به قدری است که فرمانده کل قوا درباره آن گفتند: من به این پروژه(باور 373) ایمان دارم.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع در نشست خبری اخیر خود درباره این سامانه گفت که باور 373 سامانه‌ای فوق‌العاده است که بسیاری از کشورها آرزو دارند یک نمونه از آن را داشته باشند.

برای بررسی بیشتر و اطلاع از برخی ناگفته‌های باور 373 گفت‌وگویی را با امیر سرتیپ شاهرخ شهرام رئیس سابق صنایع الکترونیک (صا ایران) و رئیس گروه مشاوران وزیر دفاع درباره سامانه باور 373 انجام داده‌ایم که متن کامل این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

 

توانمندی‌های پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران قبل از باور 373 و بعد از این پروژه را بفرمائید. چرا نیروهای مسلح به سوی طراحی و ساخت سامانه‌ای مانند باور 373 رفتند؟

امیر سرتیپ شهرام: شکل گیری تقاضای باور مربوط به حدوداً 10 سال قبل باز می‌گردد یعنی هنگامی که من معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) بودم. البته لازم است تا در اینجا مطالبی درباره فرآیند تولید محصول برای نیروی مسلح توسط وزارت دفاع بیان کنم که این کار از دو مسیر انجام می‌شود.

نخست؛ خود وزارت دفاع بر حسب تحقیقاتی که انجام می‌دهد به یک نتیجه می رسد که یک تهدیدی وجود دارد و یک سامانه می‌تواند به این تهدید پاسخ بدهد. به همین دلیل، صنایع دفاعی به سراغ تحقیق و توسعه می‌رود و این محصول را به نقطه‌ای می‌رساند که یک نمونه اولیه از آن آماده می شود. آن زمان نیروی بهره بردار سامانه مذکور را دعوت کرده و با رد و بدل کردن برخی پیوست های فنی به این نتیجه می رسند که این سامانه با یک تغییرات جزئی و یا بدون تغییرات برای آن نیرو قابلیت استفاده دارد یا خیر.

برچسب‌ها