کد خبر 164300
۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸

کریدور شمال – جنوب، گزینه‌ای برتر برای جایگزینی کانال سوئز در ترانزیت

کریدور شمال – جنوب، گزینه‌ای برتر برای جایگزینی کانال سوئز در ترانزیت

کریدور شمال- جنوب پروژه‌ای مهم و استراتژیک  است که می‌تواند با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا 20 روز و صرفه‌جویی در هزینه‌ها تا 30 درصد، گزینه‌ای برتر برای جایگزینی کانال سوئز در ترانزیت باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ با توجه به نقش کلیدی و ظرفیت‌هایی که در حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کشورمان وجود دارد، ایران به حلقه تجارت میان آسیا و اروپا تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، در فروردین ماه 1400 بود که کانال سوئز به دلیل ایجاد شدن مشکلی برای یک کشتی کانتیتربر، برای چندین روز بسته شد و خسارت روزانه 9 میلیارد دلاری به اقتصاد دنیا زد.

پیرو این موضوع در آن زمان سفیر ایران در روسیه با اشاره به خسارت میلیارد دلاری به اقتصاد جهان به واسته بسته شدن این شاهراه تجاری جهان، با اشاره بر ضرورت تسریع در تکمیل زیرساخت‌ها و فعالسازی کریدور شمال – جنوب، به عنوان جایگزین مسیر کانال سوئز، بر اهمیت این موضوع تاکید کرده بود.

کریدور شمال- جنوب پروژه ای مهم و استراتژیک  است که می‌تواند با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا 20 روز و صرفه جویی در هزینه ها تا 30 درصد گزینه‌ای برتر برای جایگزینی کانال سوئز در ترانزیت باشد.

همچنین حمل و نقل و ترانزیت کالا از جنبه‌های مختلفی نظیر اقتصادی، سیاسی و امنیتی از طریق کریدور شمال- جنوب، موجب افزایش هم‌بستگی میان کشورها شده و می تواند زمینه‌ساز رونق ترانزیت، افزایش همبستگی با سایر کشورها، عامل بهبود امنیت منطقه و کاهش ضریب تاثیرگذاری تحریم‌ها شود.

 در پایان با توجه به اهمیت این شاهراه حیاتی، لازم به نظر می رسد که دولت تمام تلاش خود را برای تکمیل این کریدور به کار بگیرد، چرا که تاخیر در تکمیل مسیرهای ترانزیتی با این جایگاه مهم و حساس، موجب خواهد شد تا سایر کشورها برای حمل و نقل ترانزیتی خود مسیرهای دیگری را انتخاب کرده سبب شود تا رقبای ما در منطقه، سهم ترانزیتی کشورمان را بربایند.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها