کد خبر 164297
۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

کتاب «نونی صفر» روایتی بی‌‎دخل و تصرف از جنگ

کتاب «نونی صفر» روایتی بی‌‎دخل و تصرف از جنگ

نویسنده کتاب اشاره می‌کند که: تمامی این نوشته‌ها وقایعی است که من با چشم‌هایم دیده‌ام و هیچ تصرفی در آن نکرده‌ام. بیشتر قهرمانان این وقایع تاریخی، یا در این عملیات و یا در عملیات‌های بعدی به شهادت رسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ کتاب «نونی صفر» روایت‌گر خاطراتی است که سیدحسن شکری، نویسنده‌ی کتاب، آن­ها را با چشم خود دیده و در بازروایی‌­شان هیچ دخل و تصرفی نکرده است.

بیش‌تر قهرمانان این وقایع تاریخی یا در عملیات والفجر8 و یا در عملیات­های بعدی به شهادت رسیده‌­اند. خاطرات این کتاب مربوط به گوشه‌­هایی از عملیات‌های والفجر8، کربلای1، مرحله‌ی تکمیلی کربلای5 و بیت‌المقدس4 است.

کتاب نونی صفر دارای ویژگی­‌های منحصر به‌فردی همچون: پایبندی به واقعیت، پرهیز از مبالغه و اغراق‌نویسی، دقت در توصیف هر رویداد، روانیِ قلم نویسنده و اجتناب وی از به کار گرفتن شیوه­ی نگارش مبتنی بر تکلف در بازروایی مشاهدات جنگی است.

این کتاب به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است. متن تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب نونی صفر به این شرح است: «این نیز از جمله سندهای دقیق دوران دفاع مقدس است که باید از نویسنده­ آن بسیار متشکر بود. صفا و معنویت در این کتاب بسیار موج می‌زند. شهید محمد شکری که نوشته­‌های لحظه به ­لحظه­‌اش از چند عملیات، در شمار نورانی‌­ترین یادگارهای دفاع مقدس است، گویا برادر مؤلف این کتاب است و از او در چند جا از کتاب «خط فکه» نام برده است. اکنون این برادر رزمنده و زنده در خلال آنان که کتابش به آن­ها تقدیم شده، نام برادر شهیدش را نگنجانیده است... زهی کرامت و بزرگواری. برادر دیگری هم از او قبلاً بر مسند شهادت تکیه کرده بوده است: شهید سیدعلی شکری. اللهم احشرنا مع هولاء فی­الدنیا و الاخره. 70/9/21»

همانطور که اشاره شد، «نونی صفر» کتابی کوچک اما پر جزئیات از سه عملیاتی است که نویسنده در آن حضور داشته و همه آنها را بی‌واسطه روی کاغذ آورده و به مخاطب عرضه کرده است؛ از این رو «نونی صفر» تجربه حیرت‌آوری خواهد بود برای خواننده و دستمایه خوبی برای محققانی که می‌خواهند جنگ تحمیلی 8 ساله را مورد مطالعه قرار بدهند.

نویسنده کتاب اشاره می‌کند که: «تمامی این نوشته‌ها وقایعی است که من با چشمهایم دیده‌ام و هیچ تصرفی در آن نکرده‌ام. بیشتر قهرمانان این وقایع تاریخی، یا در این عملیات و یا در عملیات‌های بعدی به شهادت رسیده‌اند. خاطراتی که پیش رو دارید مربوط به ذکر گوشه‌هایی از عملیات‌های والفجر8(سه راه نمک)، کربلای1(سنگشکن) و عملیات تکمیلی کربلای5(نونی صفر) است.»

برچسب‌ها