کد خبر 164271
۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲

محمدمهدی اسماعیلی در گفتگو با «حیات»:

بخش مهمی از جوایز سال برای ترویج کتب دفاع مقدس اختصاص یافت

بخش مهمی از جوایز سال برای ترویج کتب دفاع مقدس اختصاص یافت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همانطور که دیدید در جایزه جلال و کتاب سال بخش مهمی از جوایز برای ترویج ادبیات دفاع مقدس اختصاص یافت و ان‌شاءالله ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ همیشه ادبیات تحت تاثیر شرایط اجتماعی و سیاسی زمان خود قرار گرفته است. ادبیات دفاع مقدس نیز در پی جنگ تحمیلی ایران و عراق و با توجه زمان خود شکل گرفت و در این میان آثاری نگارش شد که خواننده را با اوج و حضیض زمانه‌اش یعنی 8سال دفاع مقدس آشنا کرد.
این ادبیات جوان در قالب شعر، رمان، داستانهای کوتاه و بلند روایتگر روزهای پر از مشقت جنگ بوده است تا جایی که گاهی خواننده را با خود تا جبهه‌های نبرد حق علیه باطل کشانده و روایت کرده آنچه را که بر ما تحمیل شده است. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره ادبیات دفاع مقدس و لزوم توجه به آن تاکیدات موکدی دارند و می‌فرمایند: «آنچه مهم است این است که ملت ایران این مقطع تاریخىِ حساس - مقطع دفاع مقدس - را هرگز فراموش نکند و سالهای پرمحنت، ولی پرافتخار دوران جنگ تحمیلی را هرگز از یاد نبرید. این آمدنها، این اظهار ارادتها، این یادبود گرفتنها، کمک میکند به اینکه این یادها در ذهنها زنده بماند.»

ادبیات دفاع مقدس و کتبی که در این زمینه نوشته می‌شوند، دریچه‌ای هستند که دنیا می‌تواند از آن طریق با جنگی که به کشور ما تحمیل شد آشنا شده و رشادت‌های جوانان ما را بشناسد. این جهان‌شناسی حاصل نمی‌شود مگر با کمک راویانی که گاه خودشان سالها در معرکه جنگ حق علیه باطل حضور داشته اند و گاه نیز این نویسندگان خارج از گود بوده‌ و از دور دستی بر آتش داشته‌اند. 

در سالهایی که این نوع از ادبیات در قالبهای گوناگون شکل گرفت این گونه از ادبیات دستخوش مسائل فراوانی بود و مخاطبان خاص خود را داشت. 

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای تقویت چاپ کتب دفاع مقدسی با تاکید بر کیفیت محتوای این آثار دارید، بیان کرد: دوستان ما با انجمن های متعدد و ناشران، برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام داد‌ه‌اند. در جایزه جلال و جایزه کتاب سال همانطور که دیدید بخش مهمی از جوایز برای ترویج این حوزه به کتاب‌های این بخش اختصاص داده شد و  ان‌شاءالله ادامه‌دار خواهد بود.

برچسب‌ها