کد خبر 164157
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

وزیر دفاع جدید چین تحت تحریم آمریکا است

وزیر دفاع جدید چین تحت تحریم آمریکا است

در بحبوحه تنش‌ها میان چین و آمریکا، پکن امروز (یکشنبه) ژنرال چینی را که تحت تحریم‌های آمریکایی است، به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور منصوب کرد.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ چین در اقدامی ژنرال «لی شانگفو» را که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور منصوب کرد.

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» با انتشار این خبر نوشت که پکن با انتخاب یک فرد تحت تحریم به عنوان وزیر دفاع در حقیقت موانع جدیدی را برای گفت‌وگوی نظامی میان چین و ایالات متحده در شرایطی ایجاد خواهد کرد که که دو کشور نگرانند که تنش‌های ژئوپولتیکی به درگیری منجر شود.

بر اساس این گزارش، لی شانگفو، مهندس هوافضا که قبلاً در سطح بین المللی حضور پررنگی نداشته است، امروز (یکشنبه) بعنوان وزیر دفاع چین مورد تأیید قرار گرفت.

در اکتبر سال گذشته میلادی، حزب کمونیست چین شانگفو را به عضویت کمیسیون نظامی مرکزی که عالی‌ترین نهاد نظامی چین است، درآورد و بنابراین احتمال می‌رفت که او به عنوان وزیر دفاع جدید چین منصوب شود.

در حالی این فرد به عنوان وزیر دفاع چین محسوب شده است که اخیراً «چین گانگ» وزیر خارجه چین هشدار داده بود که «قطعاً درگیری با ایالات متحده آمریکا» صورت خواهد گرفت مگر آن‌که این کشور مسیر و رویکرد خود را تغییر دهد.

طبق این گزارش، در سال 2018، شانگفو به دلیل آن‌چه که تعامل با افراد وابسته به بخش دفاعی یا اطلاعاتی روسیه گفته می‌شد، در لیست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. او در آن زمان بعنوان مدیر یک سازمان و نهاد چینی فعالیت می‌کرد که برای ارتش آزادی‌بخش خلق چین تسلیحات خریداری می‌کرد و به دلیل نقشی که در خرید جنگنده‌های سوخو-35 و سامانه‌های ضدهوایی اس-400 روسی ایفا کرده بود، هدف تحریم‌ها قرار گرفت.

این گزارش مدعی است، در حالی که وزیر دفاع چین از قدرت نسبتاً کمی برخوردار است، اما وی در کانون توجه قرار خواهد گرفت زیرا تنش‌ها با ایالات متحده بر سر تایوان و اخیراً اختلاف آن‌ها بر سر بالن چینی که واشنگتن پس از عبور از حریم هوایی ایالات متحده سرنگون کرد، ارتباط بین دو رقیب نظامی را مختل کرده است.

برچسب‌ها