کد خبر 164151
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱

دلار 41 هزار تومانی بدون مشتری شد

دلار 41 هزار تومانی بدون مشتری شد

ریزش‌ ادامه‌دار قیمت دلار باعث شده تا در بازار ارز همه فروشنده باشند؛ هجوم مردم برای فروش ارز هم باعث شده که صرافی‌ها اقدام به خرید ارز نکنند زیرا سریال کاهش قیمت دلار ادامه دارد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ ریزش نرخ ارز در روز‌های اخیر، خریداران ارز را نقره داغ کرد؛ این خریداران با تبدیل دارایی خود به دلار در هفته‌های اخیر متحمل ضرر و زیانی غیرقابل جبران شدند.

از زمانی که کانال‌های تلگرامی نرخ 60 هزار تومانی را برای دلار اعلام کردند کمتر از 2 هفته می‌گذرد، اما در این مدت افرادی که تحت تاثیر جو هیجانی بازار و خبر‌های دروغ کانال های تلگرامی ارز افزایش شدید نرخ دلار توسط رسانه‌های معاند شنیدند و خواندند کم نبودند؛ این افراد با نرخ‌های حدود 60 هزار تومانی از دلالان، دلار خریده بودند اما متوجه شده‌اند که کلاه گشادی سرشان رفته است.

براساس گزارش‌های میدانی خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا از صرافی‌های میدان فردوسی نشان می‌دهد به دلیل ریزش قیمت دلار در بازار همه فروشنده شدند و مردم برای فروش ارز‌های خود بازار هجوم آوردند؛ صرافی ها هم دلار خریداری نمی کنند زیرا روند کاهش قیمت دلار همچنان ادامه دارد. 

در روزهای اخیر و به دنبال سیاست‌های پیش گرفته شده و اقدامات بانک مرکزی و همچنین در پی توافقات صورت گرفته میان ایران و عربستان تلاطم افراد برای خرید ارز و طلا به شدت کاسته شده و این بازارهای روند کاهش قیمت را سپری می کنند. 

در همین راستا دلار با افزایش عرضه و کاهش تقاضای چشمگیری رو به رو شده و قدم در سراشیبی تند ریزش قیمت گذاشته است به طوری که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی با توجه به روندی که پیش گرفته شده قیمت دلار را حتی کمتر از 40 هزار تومان پیش‌بینی می‌کنند.

یکی از افراد حاضر در بازار غیررسمی ارز می گوید: دلار به قیمت 40 هزار تومان هم خریداری ندارد و به زودی قیمت ارز با کاهش شدیدی مواجه خواهد شد. 

طی مشاهدات میدانی خبرنگار اقتصادی از بازار آزاد و غیر رسمی ارز، علاوه بر آنکه قیمت دلار در طول روز مستمراً در حال کاهش است، قیمت هایی که در کانال‌های فردایی مورد معامله قرار می‌گرفتند حتی گاهی از قیمت نقدی بازار نیز پایین‌تر می رفت. این بدان معناست که حتی معامله‌گران دلار فردایی انتظار کاهش بیشتر قیمت دلار را دارند و معاملات فردایی خود را بر مبنای ریزش قیمت دلار بنا کرده اند.

با ورود هوشمندانه بانک مرکزی به بازار ارز و اقداماتی همچون راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، برداشتن محدودیت خرید و فروش ارز در صرافی‌ها، عرضه ارز پتروشیمی‌ها در شبکه صرافی و تسهیل در بازگشت ارز‌های صادراتی  شاهد ریزش نرخ ارز در بازار آزاد بودیم.

 ریزش‌ ادامه‌دار قیمت دلار باعث شده تا در بازار ارز همه فروشنده باشند و صرافی‌ها تنها خریداران ارز باشند.

توجه به نظر کارشناسان و توجه به این نکته که بدون اطلاع از کارکرد یک بازار و در نظر گرفتن ریسک‌ها نباید سرمایه‌گذاری کرد را امروز خریداران هیجانی ارز با گوشت و پوست و استخوان درک می‌کنند.

وضعیت کنونی بازار ارز حاکی از خروج دلالان پیش از ریزش و باقی ماندن خریداران بدون اطلاع است. مردم نباید به جوسازی دلالان در بازار‌ها توجه کنند تا پس از ریزش قیمت‌ها با ضرر و زیان مواجه نشوند.

* کاهش قیمت سکه در بازار

امروز سکه امامی (طرح قدیم) در بازار با افت قیمت 2 میلیون تومانی به قیمت 19 میلیون و 600 هزار تومان داد و ستد شد، همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش 2 میلیون تومانی به نرخ 22 میلیون و 380 هزار تومان معامله شد.

نیم سکه امروز در بازار با کاهش 1 میلیون و 200 هزار تومانی به قیمت 13 میلیون و 100 هزار تومان نرخ گذاری شد، ربع سکه نیز با کاهش قیمت 500 هزار تومانی به نرخ 7 میلیون و 866 هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه گرمی 4 میلیون و 16 هزار تومان معامله شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها