کد خبر 164009
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵

«حیات» بررسی کرد؛

سرنوشت سهام عدالت متوفیان چه شد؟

سرنوشت سهام عدالت متوفیان چه شد؟

وراث متوفی برای دریافت سهام عدالت، باید گواهی انحصار ورثه را ارائه کنند تا انتقال قهری بر اساس سهمی که مشخص شده به صورت الکترونیکی صورت ‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ سهام عدالت سبدی از سهام دولتی است که با هدف تامین عدالت اجتماعی، فقر‌زدایی و هم‌چنین کاهش سهام دولت در شرکت‌های بزرگ اقتصادی محسوب و در نظر گرفته شده است.

در ابتدا مبلغ این سهام 500 هزار تومان بود که به رقم یک ملیون تومان افزایش پیدا کرد. این سهام به صورت مجموعه‌ای از سهام بود که تا اواسط سال 1399 قابلیت فروش هم نداشت.

هرچند سود سهام عدالت در فواصل زمانی معینی برای دارندگان پرداخت می‌شد، اما ارزش روز سهام عدالت با توجه به قسمت بورسی آن که در هر روز قابل معامله بوده و تغییر می‌کند که در حال حاضر بین 10 تا 12 میلیون تومان است و بخش غیر بورسی آن قابلیت قیمت‌گذاری ندارد.

طبق آخرین اخبار و به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، بیش از سه میلیون و 500 هزار نفر از مشمولان سهام عدالت طی سال‌های گذشته فوت شده‌اند که انتقال سهام عدالت  این متوفیان، باید به صورت الکترونیکی صورت بگیرد.

برای انتقال سهام متوفیان، این روش پیشنهاد شده بود که وراث به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند که این روش بسیار زمان‌بر بود. بنابراین قرار شد این فرایند به صورت الکترونیکی و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و قوه قضاییه تا شهریورماه انجام شود. بر این اساس بخش سامانه‌ای در اختیار کارگزاری قرار گرفت تا بتوانند این کار را انجام دهند.

در پایان لازم به ذکر است که وراث متوفی برای دریافت سهام عدالت، با مراجعه به کارگزاری‌ها و دفاتر قضایی، باید گواهی انحصار ورثه خود را ارائه کنند، تا انتقال سهام بر‌اساس سهمی که مشخص شده در  سامانه، درصد هر وارث مشخص ‌شود و در نهایت انتقال قهری به صورت الکترونیکی صورت ‌گیرد.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها