کد خبر 163857
۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱

در گفتگوی «حیات» با کارشناس مذهبی مطرح شد؛

هدف از روزه داری چیست؟

 هدف از روزه داری چیست؟

کارشناس مذهبی گفت: هدف از روزه داره فقط گرسنگی کشیدن نیست که ما 14 ساعت یا بیشتر گرسنه باشیم، بلکه روزه داری برای تمام اعضای بدن است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ نهمین ماه در تقویم اسلامی ماه رمضان است. ماهی که مسلمانان سراسر جهان آن را ماه روزه داری می‌دانند.

«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت گرفته شده و به معناى سوزانیدن می‌باشد. چون در این ماه گناهان انسان بخشیده مى‏‌شود، به این ماه مبارک رمضان گفته ‏اند.

پیامبر اکرم(ص) مى‏‌فرماید: «انما سمى الرمضان لانه یرمض الذنوب؛ ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را مى‌‏سوزاند.»

در تقویم امسال 2 بار ماه رمضان داریم؛ ماه رمضان اول سال 1402 مصادف است با پنجشنبه ، 3 فروردین و ماه رمضان دوم سال 1402 دوشنبه ، 21 اسفند ماه است.

حجت الاسلام محمد علی زمانی در گفتگو با خبرنگار ما درباره روزه داری گفت: هدف از روزه داره فقط گرسنگی کشیدن نیست که ما 14 ساعت یا بیشتر گرسنه باشیم ، بلکه روزه داری برای تمام اعضای بدن است، زبان ما از غیبت، تهمت زدن و دروغ گفتن باید روزه باشد، چشم ما از بیهوده چرخیدن باید روزه باشد.

وی با اشاره به  مفید بودن روزه برای بدن افزود: در زمان حاضر دانش رژیم غذایی به این نتیجه رسیده است که افراد در هفته یک بار فستینگ داشته باشند، به این معنا که 12 تا 14 ساعت چیزی نخورند. این خود عمل روزه داری در اسلام را تایید علمی می کند.

حجت الاسلام زمانی درباره ادعیه ماه رمضان ادامه داد: در ماه رمضان هر روز یک دعای مخصوص دارد که مستحب است خوانده شود، همچنین بهترین اعمال در این ماه قرآن خواندن است که هر ایه  ثواب یک ختم قرآن را دارد.

وی با اشاره به اعمال روز اول ماه رمضان گفت: در روز اول غسل کردن و نماز خواندن از اعمال این ماه می باشد. در سفره ای که در این ماه برایمان پهن است و ما دعوت به مهمانی خدا شده ایم و میزبان ما خود شخص باری تعالی است، باید تمام توانمان را بگذاریم تا بیشترین بهره را ببریم.

برچسب‌ها