کد خبر 163855
۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲

قاری بین المللی کشور کرواسی در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

دعوت در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 2013 در ایران تاثیر زیادی در زندگی‌ام گذاشت

دعوت در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 2013 در ایران تاثیر زیادی در زندگی‌ام گذاشت

قاری بین المللی کشور کرواسی گفت: اتفاقی که در زندگی ام خیلی تاثیر گذاشت، دعوتم در مسابقات بین المللی قرآن در سال 2013 ایران بود، در آنجا به شکل زنده قرائت قاریان قرآن را مشاهده کردم و برایم موجب انگیزه شد.

عمار چیکیتش قاری بین المللی قرآن کریم از کشور کرواسی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات اظهار کرد: مادرم معلم قرآن بود و به تعداد زیادی از خانم ها آموزش قرآن می‌داد، به خاطر اینکه بیشتر مسلمانان در کشور کرواسی مهاجرینی از بوسنی هستند و امکان یادگیری قرآن را ندارند و در خانه ها جلسات قرآن برگزار می‌کردند، مادرم به آن ها یاد می‌داد به همین دلیل از کودکی در فضای قرآنی قرار گرفتم و آواهای قرآن در ذهنم ماندگار شد.

وی افزود: در سن خیلی پایین حدود 4 سالگی ام بدون اینکه سوادی داشته باشم قرآن را یاد گرفتم و می خواندم تا زمانی که به مدرسه رفتم و چون آنجا با تعالیم اسلامی فاصله داشت در ده سالگی قرآن را به شکل مکتوب و حروف و تجوید یاد گرفتم در سن 14 سالگی با مقامات و الحان آشنا شدم و اتفاقی که در زندگی ام خیلی تاثیر گذاشت، دعوتم در مسابقات 2013 ایران بود که در برج میلاد برگزار شد. در آنجا به شکل زنده قرائت قاریان قرآن را مشاهده کردم  و برایم موجب انگیزه شد؛ کتاب ها و نرم افزارهایی را تهیه کردم و با افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کردند ارتباط گرفتم و قرآن را به خوبی تمرین کردم تا اکنون که در مسابقات 2023 نیز شرکت کرده ام.

چیکیتش ادامه داد: 28 سال سن دارم و سومین بار است که در مسابقات بین المللی قرآن کریم شرکت کرده ام، در سال 2023 سطح مسابقات بین المللی قرآن کریم نسبت به تمام ادوار بسیار بالا بود اما در مقایسه با مسابقاتی که شرکت داشتم، مسابقات سال 2013 برایم خاص بود، چون در سالن برج میلاد جمعیتی آمده بودند و انرژی خیلی خوبی داشتند، همچنین قاریان و مهمانانی که از مصر دعوت شده بودند واقعا خوب بود.

قاری بین المللی قرآن افزود: البته مسابقات 2023 باز هم از جهت فنی همان شکل گذشته است و ضعیف نشده ولی از جهت حال و هوا آن زمان هیجان و شور و نشاط بیشتر بود که اکنون به دلیل ویروس کرونا و جنگ هایی که در منطقه دنیا اتفاق افتاده بر روی همه تاثیر گذاشته و البته این موضوع قابل درک است. امیدوارم تلاش کنیم به همان حال و هوا و نشاط قبل برگردیم.

وی در پاسخ به اینکه کدام آیه و یا سوره از قرآن را بیشتر دوست دارد گفت: سوال سختی است همه آیات قرآن زیبا هستند ولی آنچه که من با آن خیلی اوقات ارتباط برقرار می‌کنم و خیلی وقت ها قرائت می‌کنم آیات مبارکه سوره قاف است که خداوند فرموده اند:« وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ ﴿31﴾ و بهشت را براى پرهيزگاران نزديك گردانند بى ‏آنكه دور باشد (31)» این آیه مقام پرهیزکاران و متقین را به تصویر می‌کشد در روز قیامت و خیلی امید بخش است و اگر کسی تقوا داشته باشد و به یاد خدا باشد در روز قیامت همچین جایگاهی دارد و البته عزیزانی که در مسابقات بین المللی قرآن کریم نیز شرکت کردند مثل همین هستند و ارتباطشان با خدا و قرآن قوی است و برای همچنین افرادی این آیات امید بخشی می کند.

برچسب‌ها