کد خبر 163748
۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸

یادداشت/ معصومه غفاری

کنترل نقدینگی نیازمند هماهنگی سیاست بودجه‌ای، مالی، و تجاری

کنترل نقدینگی نیازمند هماهنگی سیاست بودجه‌ای، مالی، و تجاری

کنترل نقدینگی در کنار عدم رشد بخش واقعی اقتصاد، منجر به رشد غیر واقعی قیمت‌ها و افزایش تورم می‌شود.

با توجه به درهم تنیده بودن مسائل سیاسی و اقتصادی هر کشوری، و سفر مدیر کل آژانس هسته‌ای در روزهای پایانی سال، شاهد  کاهش قیمت طلا و ارز در کشور بودیم که پیش بینی می شود این موضوع در سال جاری نیز در روند اقتصاد کشور تاثیر‌گذار باشد.

همچنین در روزهای پایانی سال گذشته، شاهد کنترل و اشراف بانک مرکزی در بازار ارز و طلا بودیم.  با در نظر گرفتن سفر گروسی مدیر کل آژانس هسته ای به ایران و تاثیر آن بر ابعاد مختلف از جمله اقتصاد کشور، اگر اقتصاد و سرمایه‌گذاری در کشور، دستخوش تغییر شرایط سیاسی حاکم در کشورمان نشده و نگرانی‌ها و التهابات سیاسی بر این حوزه اثر‌گذار نباشد، می‌توان شاهد ثبات بازار ارز و کاهش تورم بوده و روزهای خوبی را برای این بازار در سال جاری یپیش‌بینی کرد، هر چند این مهم وابسته به کنترل نقدینگی از سوی دولت و بانک مرکزی خواهد بود.

اگر تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی نتواند نقدینگی را کنترل کنند، تمام بازدهی اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور، تحت تاثیر این موضوع، شاهد افزایش قیمت خواهد شد. چرا که کنترل نقدینگی در کنار عدم رشد بخش واقعی اقتصاد، منجر به رشد غیر واقعی قیمت‌ها و افزایش تورم می‌شود. بنابراین تیم اقتصادی و کارشناسان دولت می‌توانند نقش مهمی را در بهبود اوضاع اقتصادی و گشایش معیشتی در کشور داشته باشند.

در این میان یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند نقدینگی را کنترل کند، هماهنگی میان سیاست‌های بودجه‌ای ، سیاست‌های مالی، سیاست‌های پولی و تجاری کشور است که لازم به نظر می‌رسد با هماهنگی و همراهی میان بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و معدن و تجارت، زمینه‌ساز کنترل نقدینگی، کاهش تورم، بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی در کشور شده و بستر‌ساز و مشوق حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در مشارکت پروژه های اقتصادی کشور بود.

در پایان گفتنی است که انضباط مالی دولت، نداشتن کسری بودجه در حوزه اقتصاد از جمله موضوعاتی است که می‌تواند عامل کاهش پایه پولی و نقدینگی در کشور شده و مانع تحمیل بار سنگین تورم و گرانی بر مردم باشد.

برچسب‌ها