کد خبر 163740
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲

کاهش اندک قیمت نفت در بازار/ تاثیر بازار چین بر رشد طلای سیاه

کاهش اندک قیمت نفت در بازار/ تاثیر بازار چین بر رشد طلای سیاه

قیمت نفت در بازارهای جهانی تحت تاثیر آمارهای متناقض در مورد چین با اندکی کاهش به 86.10 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ به نقل از رویترز، از آنجایی‌که نگرانی در مورد ظرفیت مازاد محدود در بازار و بی‌ثباتی در مورد عرضه نفت روسیه با آمارهای متناقض در مورد چین خنثی شد، قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه، پس از 5 جلسه متوالی افزایشی، اندکی کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت با 8 سنت کاهش 86.10 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با 7 سنت کاهش 80.39 دلار معامله شد.

نفت برنت روز دوشنبه 0.4 درصد افزایش یافته بود. این نوع نفت نیز روز گذشته یک درصد افزایش را ثبت کرده بود.

نفت برنت و WTI در مسیر ثبت ششمین هفته افزایشی قرار دارند که در این صورت، این روند، طولانی‌ترین دوره افزایشی برای نفت برنت از می 2022 به شمار می‌رود.

پس از اینکه دو منبع آگاه به رویترز گفتند که خروج امارات از اوپک صحت ندارد، هر دو شاخص نفتی با بیش از یک دلار افزایش، معاملات روز جمعه را به پایان برد.

ویوک دهار، تحلیلگر استرالیایی در یادداشتی نوشت: «نگرانی‌ها در مورد عرضه که به افزایش یک‌شبه قیمت‌ها منجر شد، احتمالا به علت اظهارات مدیرعامل شرکت شورون مبنی بر اینکه ظرفیت نوسان زیادی در بازار وجود ندارد، صورت گرفت.»

وی افزود: «عامل اصلی ناشناخته برای سال 2023، اختلال در صادرات نفت و محصولات پالایش شده روسیه خواهد بود.»

مایک ویرث، مدیرعامل شرکت شورون روز دوشنبه در کنفرانسی در هیوستون گفت، کشتی‌های حامل نفت خام و محصولات روسیه اکنون باید مسافت‌های طولانی‌تری را طی کنند تا به بازارهای غیرتحریمی برسند در حالی که ذخایر نفت و عرضه‌های متغییر محدود است و این امر باعث می‌شود بازار جهانی نسبت به هر گونه اختلال غیرمنتظره عرضه آسیب‌پذیر باشد.

آمارهای متناقض در مورد تجارت نفت چین مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شده است. واردات نفت در ماه ژانویه و فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.3 درصد کاهش یافت و به 10.4 میلیون بشکه در روز رسیده است؛ اگرچه تحلیلگران به تسریع واردات در فوریه به عنوان نشانه‌ای از افزایش تقاضا برای سوخت اشاره کردند.

گمرک چین برای جلوگیری از عدم تطابق در آمارهای مربوط به تعطیلات سال نو قمری که معمولا در این دوره کاهش می‌یابد، تفکیک ماه‌های جداگانه را ارائه نمی‌کند، اما تحلیلگرانی که داده‌های حمل‌ونقل را دنبال می‌کنند، می‌گویند واردات چین در ژانویه کمتر از سطح سال قبل است.

این آمارها همچنین نشان می‌دهد، صادرات فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، گازوئیل و سوخت جت در دو ماهه اول سال 2023 نسبت به سال گذشته 74.2 درصد افزایش یافته و نگرانی‌ها را در مورد تقاضا برای سوخت در دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان افزایش داده است.

نظرسنجی‌های اولیه رویترز نشان می‌دهد، انتظار می‌رود، ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا در هفته منتهی به 3 مارس کاهش یابد.

با در نظر گرفتن امار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کاهش، نخستین افت در 10هفته گذشته به شمار می‌رود.

گزارش هفتگی موسسه آمریکن پترولیوم امروز بعدازظهر منتشر می‌شود و گزارش رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز فردا منتشر خواهد شد.

در عین حال، قیمت نفت احتمالا تحت تاثیر افزایش نرخ بهره در سراسر جهان قرار بگیرد زیرا بانک‌های مرکزی در جهان به علت نگرانی در مورد افزایش تورم در حال اجرای سیاست های انقباضی هستند.

تاجران به افزایش نرخ بهره در جهان توجه دارند اما امید دارند که افزایش‌ها کم باشد.

برچسب‌ها