کد خبر 163722
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱

فدوی در برگزاری آیین درختکاری سپاه پاسداران:

کاشت یک میلیارد اصله نهال در چهار سال با ظرفیت بسیج امکان پذیر است

کاشت یک میلیارد اصله نهال در چهار سال با ظرفیت بسیج امکان پذیر است

مراسم سراسری نهال کاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هفته درختکاری با حضور فرماندهان و دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) در این دانشگاه برگزار شد. سردار فدوی در حاشیه این آیین با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت بسیج در کاشت نهال گفت: باید سردمدار نجات دنیا از آلودگی‌ها و ضرر و زیان ناشی از تخریب محیط زیست باشیم.

 

به گزارش گروه سیاسی حیات، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: می توان ‌با بهره گیری از ظرفیت بسیج در چهار سال یک ‌میلیارد اصله نهال کاشت و حتی‌ می‌شود بیش از یازده میلیون اصله نهال با کمک بسیجیان در کمتر از سه ساعت کاشته شود.

سردار فدوی تصریح کرد: اینکه در سال 1402 باید 450 میلیون نهال کاشته شود، شدنی است لذا اینکه گفته شده کاشت یک ‌میلیارد برای ایران ‌کم است،‌ شاید صحیح باشد چون توانمندی های بسیاری داریم.
جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به اقلیم جغرافیایی کشور گفت: صحیح است که به لحاظ جغرافیایی در اقلیم ‌جهانی ‌منطقه کم آب و کم ‌بارش قرار‌ داریم ‌اما الان پیشرو روش‌های جدید آبیاری هستیم و در جهان دو سه تا کشور به این توانمندی دست یافتند؛ ما نیز با استفاده از این شیوه توانستیم ‌میزان آب ‌مصرفی را تا یک ‌چهارم ‌کاهش دهیم.
سردار فدوی خاطرنشان کرد: امروز 4 میلیارد متر‌ مکعب سهم ‌آب نیشکر ‌خوزستان است که اگر‌ این میزان نصف شود می‌توان کل خوزستان را آبیاری کرد. بنابراین باید گفت که آینده بسیار عالی در محیط زیست و فضای سبز خواهیم داشت.
جانشین فرمانده کل سپاه یادآورشد: امام خمینی الگویی را برای‌ ما به یادگار گذاشتند و آن اینکه در تمام عرصه‌ها می‌توان با مردمی کردن، کارها را با موفقیت و سرعت بیشتری به سرانجام رساند.
سردار فدوی اضافه کرد: در این سال‌های طولانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر کاری را که با استفاده از الگوی ‌یاد شده یعنی مردمی ‌کردن کارها انجام دادیم، میزان ‌موفقیت بسیار بالا بوده است؛ بسیج ظرفیت بی انتهایی است که تمامی ندارد پس اگر قرار شد ظرف مدت چهار سال یک ‌میلیارد اصله نهال کاشته شود، این کار را می توان ‌با بهره گیری از ظرفیت بسیج انجام داد و حتی‌ می‌توان در مدت سه ساعت بیش از 11 میلیون اصله نهال با بهره گیری از بسیجیان کاشت.
جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه در سال های طولانی بعد از انقلاب ثابت ‌کردیم‌ می‌توانیم ‌کارهای بزرگ‌ را انجام دهیم، عنوان کرد: به عنوان مثال، ما توانستیم آمریکایی ها را به خاک‌ ذلت بکشانیم و این در حالی است که آن‌ها بزرگترین ‌اتحاد‌ی که می توانستند علیه ایران تشکیل دهند، به وجود آوردند ولی باز هم نتوانستند پیروزی به دست آورند.
سردار فدوی گفت: وقتی می‌توانیم چنین کار بزرگی را با موفقیت انجام دهیم، کارهای دیگری ‌را هم می‌توانیم به سرانجام برسانیم.

***

 براساس برنامه توسعه درخت‌کاری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 1401، تعداد 97 هزار گونه درخت از انواع زیتون، پسته، توت و انار در زمینی به مساحت 150 هکتار در «شهرک سینمایی دفاع مقدس»، تعداد 160 هزار گونه از انواع زیتون، پسته، انار، توت و سنجد در زمینی به مساحت 150 هکتار در «پادگان 6 نصر»، تعداد 65 هزار گونه از انواع زیتون، پسته، توت و انار در زمینی به مساحت 100 هکتار در «لشکر 27 محمد رسول الله(ص)»، تعداد 30 هزار گونه از انواع زیتون، بادام کوهی، توت و بلوط در زمینی به مساحت 70 هزار هکتار در «دانشگاه افسری امام حسین(ع)»، تعداد 450 هزار گونه از انواع توت، گردو، انار، زیتون، سنجد، مرکبات و زراعت چوب در زمینی به مساحت 680 هکتار به همت سپاه‌های استانی و نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 1401 کاشته شده است.
مطابق دستور فرمانده کل سپاه پاسداران به بسیج مستضعفین قرار است این سازمان با استفاده از ظرفیت‌ گروه‌های جهادی، بسیج افشار و سایر امکانات خود در طرح «جهاد ملی کاشت یک میلیارد نهال» مشارکت داشته باشد.
گفتنی است مطابق ابلاغیه سال 96 توسط معاونت برنامه بودجه و مالی سپاه پاسداران بایستی حداقل یک درصد از اعتبارات مأموریتی هر یک از رده‌ها (با صدور تخصیص مستقل) با عنوان اجرای اقدامات فضای سبز و آبیاری مکانیزه اختصاص پیدا کند.

برچسب‌ها