کد خبر 163619
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷

رییس انجمن قطعه‌سازان خبر داد؛

خودروسازان پرداختی‌های خود به قطعه‌سازان را به موقع انجام دهند/بهبود 15 درصدی کیفیت تولید خودرو در سال 1401

خودروسازان پرداختی‌های خود به قطعه‌سازان را به موقع انجام دهند/بهبود 15 درصدی کیفیت تولید خودرو در سال 1401

رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، با اشاره به شرایط سخت تورمی جامعه و کاهش قدرت خرید افراد به خصوص در جامعه کارگری، خواستار انجام به موقع پرداختی ها از سوی خودروسازان شد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ «گلوردی گلستانی»، رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، امروز دوشنبه، در نشستی خبری افزود: در سال 1401، قطعه سازان توانستند در موضوع تیراژ تولید و تامین قطعات برای خودروسازان و تکمیل خودروهای ناقص و کف پارکینگ آنها عملکرد خوبی داشته باشند.
وی از عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان گلایه کرد و گفت: به‌طور مثال در این زمینه مدیرعامل اسبق ایران خودرو وعده هایی داده بود که عملی نشد و درخواست داریم که پرداختی‌ها به موقع انجام شود تا قطعه‌سازان پایان سال خوبی داشته باشند.
این مقام صفی همچنین با اشاره مجدد به وضعیت کمرشکن تورم که ادامه کار را برای واحدها سخت کرده، تاکید کرد: باید موجبات تعدیل قیمت‌ها و قراردادها و اصلاح آنها فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد در سالی که گذشت کیفیت قطعات تولیدی با بهبود همراه شده و امیدواریم در سال جدید بتوانیم با انرژی بیشتری روند صعودی خود را ادامه دهیم گلستانی تصریح کرد: امروز قطعه‌سازان شرایط نامطلوبی ندارد و در بحث تولید از جدیت کافی برخوردارند و امیواریم مشکلات از سوی خودروسازان حل شود که عمده آن به مسائل مالی و تامین مواد اولیه برمی‌گردد.

بهبود 15 درصدی کیفیت تولید خودرو در سال 1401

در این جلسه دبیر انجمن قطعه سازان اظهار داشت: سال آینده افزایش تیراژ تولید خودرو به میزان 2 هزار دستگاه در روز برای سایپا و 2 هزار و 400 دستگاه در روز برای ایران خودرو برنامه‌ریزی شده است که همه آنها به صورت مستقیم و تولید خودروی کامل خواهد بود و بر این احساس مسوولیت  قطعه‌سازان بسیار زیاد است.

"منصور منصوری" افزود: امسال مطابق آمارها شاهد بهبود 15 درصدی کیفیت تولید خودروها بودیم و به گفته خودروسازان، تحقق این مهم به کاهش یک‌هزار میلیارد تومانی هزینه های کیفیت آنها انجامیده است.
وی، توسعه محصولات جدید از سوی دو خودروساز بزرگ کشور و انجام سرمایه‌گذاری در این زمینه را بسیار مهم برشمرد که تامین قطعات آنها نیز با قطعه‌سازان خواهد بود و تحقق همه این موارد مستلزم تعامل خودروسازان و قطعه سازان است.
منصوری همچنین به برنامه تولید 2هزار و 200 دستگاه در روز از سوی سایپا و سه هزار دستگاه خودرو در روز از سوی ایران خودرو در سال 1402 اشاره کرد و گفت: این در حالی است که تعدیل قیمت‌ها و اصلاح قراردادهای بین خودروساز و قطعه‌ساز به‌ طور معمول در انتهای هر سال انجام می‌شود و سازندگان قطعات را دچار چالش می کند.
این مقام صنفی به طولانی شدن پرداخت 120 روزه خودروسازان به قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: در این زمینه نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان مطالبه از خودروسازان وجود دارد.
وی یادآور شد: تامین ارز مورد نیاز قطعه‌سازان به موقع انجام نمی شود و در این زمینه شاهد افزایش 40 درصدی هزینه ها هستیم، این در حالی است که بین 10 تا 15 درصد خودروهای با درصد داخلی سازی بالا را نیز مواد اولیه و قطعات خارجی تشکیل می دهد که نیازمند تامین ارز است.
منصوری تصریح کرد: دشواری تامین مواد اولیه داخلی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و غیره و متوقف شدن فروش اعتباری کارخانجات به قطعه‌سازان از دیگر مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید قطعه‌سازان است.

برچسب‌ها