کد خبر 163535
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱

کارشناس اقتصادی در گفتگو با حیات، مطرح کرد؛

ضرورت افزایش تعاملات اقتصادی ایران و ترکیه با هدف بازسازی آثار زلزله

ضرورت افزایش تعاملات اقتصادی ایران و ترکیه با هدف بازسازی آثار زلزله

«فرزانی» گفت: از آنجایی که ایران در تمام زمینه‌ها، از جمله مصالح ساختمانی، بازار و توان لازم را برای تامین نیازهای ترکیه با هدف جبران خسارت‌های به‌جامانده از زلزله دارد، این پتانسیل می‌تواند زمینه‌ساز صادرات ایران به ترکیه و رونق تعاملات اقتصادی دو کشور باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بامداد دوشنبه 17 بهمن 1401، در ساعت 04:17 به وقت ترکیه، زمین‌لرزه‌ای سهمگین و فاجعه‌آمیز به بزرگی 7/8 ریشتر مرکز و جنوب ترکیه و شمال و غرب سوریه را به مدت 75 ثانیه لرزاند و خسارات گسترده‌ای به جای گذاشت که به نظر برخی کارشناسان، این حادثه ممکن است مراودات اقتصادی ترکیه و ایران را تحت تأثیر قرار دهد.

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که خسارت‌های زلزله ترکیه آسیبی به راه‌های ترانزیتی ایران و ترکیه وارد نکرده است، اما برخی از فعالان اقتصادی احتمال می‌دهند در آینده ترکیه در برخی از حوزه‌ها که برای بازسازی استان‌های درگیر به آن احتیاج پیدا می‌کند، حجم واردات از ایران را افزایش دهد.

در این خصوص شاهد برخی نظرات مخالف هم هستیم  که گفته می‌شود روند کاهشی صادرات ایران به ترکیه پیش از این زلزله شکل گرفته بود، اما با توجه به وقوع زمین لرزه در کشور ترکیه، ممکن است در آینده نزدیک شاهد رشد تقاضای این کشور در برخی از حوزه‌ها مانند مصالح ساختمانی از ایران باشیم که این فرصت مناسبی برای بهبود بخشی از اقتصاد کشور بوده و این امکان را به دولت‌مردان می دهد تا سود مالی چشم گیری را از ای نگذر متوجه اقتصاد کشورمان کنند.

دکتر «فرزانی»، کارشناس اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، به بررسی این مهم پرداخته و گفت: با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص تعدد و تکرار زمین‌لرزه در ترکیه، در کوتاه مدت سفرهای تجاری و تفریحی ایرانیان به کشور ترکیه تحت تاثیر زلزله، دچار خلل شده است، اما در بلند مدت این تعاملات نمی‌تواند تاثیر چندانی از این اتفاق بگیرد.

کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به آثار پس از زلزه مهیب ترکیه بر ساختار شهرهای این کشور، افزود: بازسازی خسارت عظیم به‌جامانده از این حادثه مستلزم حجم بسیار زیادی از مصالح ساختمانی از جمله گچ، فولاد سیمان است.

وی در پایان تصریح کرد: از آنجایی که ایران در تمام زمینه‌ها، از جمله مصالح ساختمانی، بازار و توان لازم را برای تامین نیازهای ترکیه با هدف جبران خسارت‌های به جامانده از زلزله دارد، این پتانسیل می‌تواند زمینه‌ساز صادرات ایران به ترکیه و رونق تعاملات اقتصادی دو کشور باشد.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها