کد خبر 163522
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

موسسات فرهنگی مشمول بخش یارانه دریافت کتاب می شوند

موسسات فرهنگی مشمول بخش یارانه دریافت کتاب می شوند

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاهشان این است کتاب هایی که از موسسات مختلف فرهنگی و حوزه های مختلف مجوز دارند مشمول بخش یارانه دریافت کتاب در خرید کاغذ و انتشارات شوند.

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم کشور در حوزه فرهنگی بحث افزایش ضریب سرانه مطالعه کتاب است. البته سرانه مطالعه کتاب الزاما با فروش کتاب در دنیا یکی نیست. منتهی آمارهایی که در دنیا منتشر می‌شود معمولا سرانه مطالعه را با سرانه تیراژ و فروش کتاب می‌سنجند، چون شاید شاخص دیگری وجود نداشته باشد.

وی افزود: به عنوان مثال می‌گویند سالانه از کتاب ها چه تعداد تیراژ در سطح کشورچاپ می شود و چه تعداد از این کتاب در رسته های مختلف حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ،فنی مهندسی و ... هستند، آن رسته ها و میزان را اندازه گیری می کنند و بعد سرانه ای به نام سرانه مطالعه کتاب به دست می آید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به روش های مختلف مطالعه کتاب گفت: البته مطالعه کتاب شاید امانت در کتابخانه ها باشد یا میان افراد دست به دست بشود یا در واقع مطالعاتی که از فضای مجازی انجام می‌شود و یا از طریق فایل های پی دی اف کتاب ها مطالعه صورت بگیرد.

وحیدی گفت: آن چیزی که هم اکنون می دانیم تغییر کرده این است که سرانه مطالعه کتاب دیگر قابل اندازه گیری به سبک قبل که فقط  مبنای بر تیراژ باشد نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از موسسات انتشاراتی کتاب، چاپ و نشر و مولفین آیا حمایتی انجام می شود گفت:  این موارد مشمول یارانه بگیرها در بخش دولت هستند، دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاهشان این است؛ کتاب هایی که از موسسات مختلف فرهنگی و حوزه های مختلف مجوز دارند مشمول بخش یارانه دریافت کتاب در خرید کاغذ و در انتشارات شوند تا آن آسیبی که با افزایش نرخ ارز است برایشان  اتفاق نیفتند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: البته آن چیزی که در کشور وجود دارد نوسانات نرخ ارز مستقیما بر بخشی از هزینه های جاری انتشاراتی ها هم موثر است از جمله هزینه های دستگاه هایی که خرید می‌کنند که  هیچ کدام از این ها مشمول معافیت ها نبودند و عملا ورود و خرید دستگاه ها و یا هزینه های جاری که در مجموعه سازمان ها یا شرکت های انتشاراتی است، سرانه نرخ کتاب را به لحاظ قیمتی افزایش می‌دهد که این نگرانی برای سال آینده هم وجود دارد.

برچسب‌ها