کد خبر 163513
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷

به بهانه سالروز شهادت سردار شهید اکبر زجاجی؛

سردار شجاع کاشانی؛ قائم مقام لشکر 27 محمد رسول الله

سردار شجاع کاشانی؛ قائم مقام لشکر 27 محمد رسول الله

گاهی می‌خوانیم که پسری 12ساله، با همه کودکی‌ که می‌باید داشته باشد، «وصیت‌نامه» می‌نویسد و دغدغه دفاع از ناموس و مردمش را دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در روزهایی که سرگرم زندگی عادی‌مان هستیم، با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم و از چالش‌هایی نفس‌گیر که هر لحظه برابرمان قد علم می‌کنند خسته می‌شویم، خواندن زندگی‌نامه شهدا، سیر زندگی‌شان و مسائلی که هرروز گریبان‌گیر آنها بوده، خالی از لطف نیست.

گاهی می‌خوانیم که پسری 12ساله، با همه کودکی‌ که می‌باید داشته باشد، «وصیت‌نامه» می‌نویسد، دغدغه دفاع از ناموس و مردمش را دارد یا اینکه جوانی به سختی وارد دانشگاه شده است، درسش را برای مردمش رها می‌کند و به جبهه می‌رود تا بجنگد، نشان می‌دهد چیزی وجود دارد ورای «بودن» و زیست مادی در دنیا و آن چیزی نیست جز «خاک، وطن و آرمان». 

یکی از همین جوان‌ها سردار شهید اکبر زجاجی است. وی فروردین ماه 1338 در کاشان به دنیا آمد و پس از گذراندن دوران ابتدایی، تحصیلاتش را در رشته نساجی در کاشان ادامه داد و بعد از آن وارد انستیتو تکنولوزی شهر اصفهان شد که مصادف با انقلاب اسلامی بود.

با تعطیلی دانشکاه به فرمان امام خمینی (ره) و شروع انقلاب فرهنگی، شهید زجاجی به جهاد سازندگی پیوست تا به روستائیان و کشاورزان کمک کند. با شروع جنگ تحمیلی به عنوان بسیجی با گروه شهید چمران عازم جبهه‌های جنوب شد و مدتی در خرمشهر در کنار سایر همرزمان به مقابله با دشمن پرداخت و پس از مدتی در آبادان و از آن پس در جبهه های سوسنگرد با پایمردی به نبرد علیه دشمن ادامه داد.

با شروع جنگ تحمیلی اولین بار در 22سالگی از طریق سپاه راهی جبهه شد. مدت دو یا سه روز از جنگ نگذشته بود که با گروهی اندک راهی خرمشهر شد و چون روزهای اول جنگ بود جنگ نظم و انضباطی نداشت، این شهر بعد از مقاومت به دست رژیم بعث افتاد و اکبر زجاجی بعد ابتدا راهی آبادان و بعد راهی شهر محاصره شده سوسنگرد شد.  

ازطرف سپاه پاسداران اين شهر فرماندهي گروهان به او پيشنهاد شد كه او نپذيرفت و به كردستان رفت.  در آنجا چون تجربياتي از قبل داشت، توانست خيلي سريع پيشرفت كند.كمتر از يك ماه مسئول يكي  از مناطق جنگي منطقه مريوان شد. مي‌توان از او به عنوان يكي از مهره هاي بسيار عالي و ثمربخش آن منطقه ياد كرد.

شهید زجاجی به عنوان جانشین معاون عملیاتی لشکر 27 منصوب و به فعالیت پرداخت و در فروردین  1362 به مدت چهار ماه با مسئوولیت معاون عملیاتی لشکر انجام وظیفه کرد. هشتم مردادماه 1362 به عنوان قائم مقام لشکر 27 محمد رسول اله (ص) منصوب شد  و تا آخرین لحظه‌های زندگی‌اش، دراین مسئولیت خطیر انجام وظیفه کرد.

شهید زجاجی فردی حساس، خلاق و نکته سنج و در عین حال شجاع و بی‌باک بود و در تجزیه و تحلیلی مسائل سیاسی و نظامی از توان و درک بالایی برخوردار بود. اهل تقوا و فروتنی بود و با بسیجیان متواضعانه برخورد می کرد.

شهید زجاجی شجاعت و شهامت کم‌نظیری داشت. اکبر زجاجی  21 اسفند 62 در عملیات خیبر در جزیره مجنون به شهادت رسید و در جوار قبر برادرش جعفر زجاجی که در عملیات والفجر مقدماتی به شهادت رسیده بود در گلزار شهدای دارالسلام کاشان به خاک سپرده شد.

کم نیستند امثال شهید زجاجی که از تحصیل، جوانی و بزرگترین سرمایه هر انسان به نام «جان» گذشتند تا ذره‌ای از خاک کشور به دست اهریمن نیفتد. ما وظیفه داریم تا همیشه به احترام شهدا به روش‌های گوناگون به‌ویژه در جنگ نرم از کشور و آرمان‌های آن دفاع کنیم و هر کدام به نوبه خودمان در جهاد تبیین سهیم باشیم. 

برچسب‌ها