کد خبر 163484
۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

«حیات» آینده تعاملات تجاری ایران و عراق را بررسی می‌کند؛

افق 20 میلیارد دلاری تجارت ایران و عراق

افق 20 میلیارد دلاری تجارت ایران و عراق

به نظر بسیاری از کارشناسان، با توجه به ظرفیت‌های موجود همکاری بین ایران و عراق، در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، رسیدن به تجارت 20 میلیارد دلاری بین این دو کشور در سال‌ 1402 و سالهای آینده قابل پیش‌بینی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ در سالی که گذشت، پنج کشور عمده مقصد صادرات کالاهای ایرانی، کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات و هند بودند که عراق 4 میلیارد و 29 میلیون دلار از حجم این مبادلات را به خود اختصاص داده است.

در حالی که تراز مبادلات ایران و عراق روند صعودی به خود گرفته اند اما برخی گزارش ها حکایت از فشار آمریکا بر عراق، با هدف توقف مبادلات ارزی و کاهش مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران در ماههای آخر سال 1401 دارد. حال سوال مطرح می شودکه مناسبات تجاری ایران و عراق به کدام سو خواهد رفت؟

در این میان برخی اتفاقات مانند همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین و روسیه، نقش بسزایی بر تجارت کشورمان با عراق داشت، به طوری که از ابتدای سال 1401 تا پایان دی ماه همین سال، 8.9 میلیارد دلار کالا از کشورمان به عراق صادر شد که در مقایسه با سال قبل آن از حیث ارزش، رشد 23 درصدی را نشان می‌دهد.

سطح روابط اقتصادی ایران و عراق در سال گذشته بر اساس تراز تجاری دوجانبه، مبنی بر 20 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده بود که این عدد با وجود روند افزایشی روابط تجاری دو کشور تنها به سطح 14 میلیارد دلار رسید.

بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، با توجه به ظرفیت‌های موجود همکاری بین دو کشور که در تمامی حوزه‌های اقتصادی وجود دارد رسیدن به تجارت 20 میلیارد دلاری بین ایران و عراق در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به ابتکار عمل دولت سیزدهم در عضویت سازمان همکاری های شانگهای، مراوداتی بطور جدی با کشورهای حوزه اورسیا از سمت ایران پیگیری می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز تعاملات پربار اقتصادی و تجاری میان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور‌محور، در کشورمان باشد.

در پایان شواهد نشان می‌دهد که ایران وارد مرحله جدیدی از مبادلات تجاری و اقتصادی با کشور عراق شده است که در این میان با در نظر گرفتن توان اقتصادی ایران در منطقه در ایجاد ارتباط با تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران عراق و کشورهای همسایه، کشورمان می‌تواند سهم قابل قبولی از بازار تجارت با عراق و دیگر کشورهای همسایه را به خود اختصاص دهد.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها