کد خبر 163392
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵

گروسی در نشست خبری مشترک با اسلامی مطرح کرد

تلاش می کنیم به توافقی برسیم که به احیای برجام کمک کند

تلاش می کنیم به توافقی برسیم که به احیای برجام کمک کند

پس از اتمام دور نهایی دیدارها و مذاکرات دوجانبه، رافائل گروسی و محمد اسلامی، در نشست خبری که با حضور دهها خبرنگار از رسانه‌های داخلی و بین‌المللی در سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شده بود؛ شرکت کردند. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این نشست به پرسش خبرنگاران پاسخ گفت و تاکید کرد که آماده ایم کار را تا رسیدن به توافقی که زمینه ساز احیای برجام باشد، پیش ببریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره تهدیدهای مکرر رژیم صهیونستی و آمریکا علیه تاسیسات هسته ای ایران و سکوت آژانس دراین باره گفت:  در اینجا 2 مساله متفاوت  وجود دارد که باید به آن اشاره کرد؛ ارجاع و اشاره حمله به نیروگاه‌های اتمی مساله‌ای است که رایج شده که دلیل آن شاید به خاطر حمله به اوکراین باشد که هم اکنون در جریان بوده و ممکن است باعث یادآوری یک‌سری خاطرات برای ما شود.
وی افزود: در کنفرانس‌های عمومی آژانس، حمله به تاسیسات هسته‌ای کاملا محکوم شده، بنابراین هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی کاملا محکوم است و غیرقانونی خواهد بود و خارج از چارچوب‌های آژانس است که طبق آن عمل می‌کنیم و امیدوارم همه از نیروگاه‌های اتمی به‌ویژه در اوکراین و سایر کشورها محافظت کنیم.
مدیرکل آژانس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا از سفر به ایران و دیدار با مقامات ایرانی راضی هستید، بیان کرد: اگر از بحث سفر بگذریم، همیشه از دیدار با همکارم جناب آقای مهندس اسلامی خوشحال می‌شوم و این برای من رضایت‌بخش است و از آن استقبال می‌کنم. البته اکنون بحث ما کاری بوده و بحث رضایت مطرح نیست زیرا این روند یک ضرورت محسوب می‌شود زیرا ما می‌خواهیم یک دیالوگ و گفت‌و‌گوی جدی و سیستماتیک داشته باشیم.
وی با بیان اینکه کار هنوز تمام نشده و هم اکنون همکارانم اینجا و در حال صحبت برای حل مسایل هستند، گفت: قرار است با مقامات دیگر جمهوری اسلامی ایران نیز گفت‌و‌گو داشته باشم و در پایان روز می‌توانم قضاوت خوبی از روند این سفر داشته‌ باشم. با این حال جوّ و اتمسفر حاکم، جوّ کاری مبتنی بر صداقت و همکاری است که برای من مهم است و باید بگویم که همکاری و کار با ایران ادامه دارد.
گروسی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آژانس برای رسیدن به اهداف خود که رسیدن به این نقطه که خلاص کردن دنیا از شر سلاح‌های هسته ای‌ است، آیا برنامه‌ای همانند بازرسی‌هایی که در ایران دارد را از اسرائیل هم انجام می‌دهد، گفت: این سوالی است که من جدیدا و مرتبا آ‌ن‌را به‌ویژه هنگامی‌که به ایران یا کشورهای خاورمیانه می‌روم، می‌شنوم؛ این سوال مهمی است اما مساله این است که آژانس بازرسی‌هایی که از کشورها و تاسیسات هسته‌ای آنها دارد بر پایه توافق‌های قانونی و حقوقی است که با این کشورها دارد. جمهوری اسلامی ایران هم همین طور است که ایران عضوی از پیمان NPT  است و کشورهایی که عضو آن هستند، توافق‌های پادمانی با آژانس دارند. بنابراین از جامعه ایران می خواهم که این موضوع را درک کنند که بر اساس توافق‌های پیمان NPT  بازرسی‌ها را انجام می‌دهیم.
وی تاکید کرد که بنده را مقصر ندانید و به عنوان مدیرکل آژانس این طور نیست که با یک کشور با انصاف بیشتر برخورد و با کشوری بی انصاف باشم. من مشخص نمی‌کنم که بازرسی‌ها از کجا باید انجام شود بلکه براساس توافق‌ها و قراردادهایی که با کشورها داریم، این کار را انجام می‌دهیم. کشورهایی هستند که عضو پیمان NPT  نیستند و اسرائیل هم جزو آنهاست اما با آنها توافق‌های متفاوت داریم. این مساله فقط محدود به اسرائیل نیست و بلکه کشورهایی وجود دارند که شامل این مساله می‌شوند.
گروسی گفت:من نیستم که تشخیص می‌دهم و یا مشخص می‌کنم که با کدام کشورها باید شدیدتر برخورد کرد و با برخی برخورد نداشت. البته باید بگویم که از نظر من همه کشورهای جهان باید عضو NPT  باشند.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا گزارش‌ها، اسناد و مدارک محرمانه‌ای که در مورد جمهوری اسلامی ایران به آژانس ارسال می‌شود، بسیار زودتر از آژانس شاهد نشر آن‌ها در رسانه‌های غربی هستیم و آیا آژانس نمی‌تواند جلوی این روند مخرب را بگیرد، گفت: قبل از هرچیز باید اعلام کنم که هرموقع یک خبری در مورد درز گزارش‌های محرمانه به من می‌رسد؛ به شخصه عصبانی و ناامید می‌شوم و اصلا این مساله یک تجربه خوشایند نیست. با این حال به من حق بدهید که به عنوان مدیرکل نمی‌توانم همه اعضا را چک کنم زیرا این گزارش‌ها در اختیار همه اعضاست و آنها این کار را انجام می‌دهند اما موافقم با شما که مساله ای خوشایند و خوب نیست .
گروسی تاکید کرد: این مساله نشان می‌دهد که چقدر لازم است با یکدیگر دیالوگ و مکالمه مستقیم داشته باشیم تا اجازه قوت گرفتن شایعات و گمانه‌زنی‌ها داده نشود و این مهم نشان می‌دهد که حتما باید در ارتباط مستقیم باهم باشیم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که فشارهایی از سوی اسرائیل و سایر کشورها، پرونده هسته‌ای ایران را از مسیر درست حقوقی و فنی دور کرده و آیا می‌توانیم امیدوار باشیم که این فشارها در جلسه بعدی شورای حکام و بر پرونده هسته‌ای ایران تاثیر نگذارد، گفت: این سوال مهمی است اما برای پاسخ دادن آن باید یک گوی بلورین داشته باشم و آینده را پیش‌بینی کنم. این‌ مسال حساس و حیاتی هستند و طبیعی است که کشورهای مختلف با انگیزه‌‌های متفاوت سعی کنند تا از نفوذ خود برای اثرگذاری استفاده کنند. در همین زمینه باید به پاسخ قبلی خود بازگردم که مهم و ضروری است تا ایران و آژانس با یکدیگر ارتباط نزدیک‌تر و مستقیم‌تری داشته باشند؛ هرچه این ارتباط از سوی ایران بیشتر باشد، کشورهای دیگر اجازه تاثیرگذاری و فشار نخواهند داشت.  باید این مساله نشان‌دهنده مهم بودن کار مشترک ما در زمینه چارچوب توافق جامع پادمان‌ها که بین ما وجود دارد، باشد و در حال تعیین شیوه آن هستیم که به بهترین شکل انجام شود.
گروسی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چه تضمینی‌هایی می توان داد که از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده نشود، گفت: باید به شما بگویم که از آژانس هیچ‌گاه به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده نشده و نخواهد شد. این قول را به شما می‌دهم و این تضمین وجود دارد که تحت دستورالعمل هیچ کشوری کار نکرده‌ایم و عملکرد ما کاملا شفاف است. در شورای حکام عملکرد ما تحت نظر است. از کسی دستور نمی‌گیریم و این صحبت‌ها از نظر من مضحک هستند.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران اظهار کرد: برای ما عمل کردن اهمیت دارد و به حرف‌های دیگران زیاد توجه نداریم. همان طور که آقای اسلامی گفتند برای ما مهم است که با یکدیگر و تحت پادمان‌ها کار کنیم.
گروسی در پایان این نشست خبری تاکید کرد: مذاکرات احیای برجام در دستور کار قرار دارد و ادامه می‌یابد و البته این کاری که انجام می‌دهیم و توافقی که به آن می‌رسیم؛ به احیای برجام کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها