کد خبر 163360
۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

حیات گزارش می دهد؛

چشم‌انداز اقتصادی ایران و چین در سال جاری

چشم‌انداز اقتصادی ایران و چین در سال جاری

سفر سال گذشته رئیس جمهوری کشورمان به چین، همراه با خنثی کردن تحریم‌های جهانی علیه ایران، پیام‌آور اتفاقات و حوادث خوش اقتصادی و شکوفا شدن فضای تجاری و اقتصادی میان دو کشور چین و ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ با توجه به سیاست شرق‌گرایانه ایران و تلاش دولت سیزدهم بر خنثی کردن تحریم‌های جهانی با تکیه بر توسعه و ایجاد روابط اقتصادی با چین، غول دوم اقتصاد جهان، با توجه به سفر رئیس جمهوری کشورمان به چین، در سال گذشته، می‌توان شاهد ایجاد فضای لازم برا ی تامین منافع چشم‌گیر اقتصادی کشورمان باشیم.

با در نظر گرفتن این مهم که چین در سالهای گذشته توانسته است خود را به دومین قدرت اقتصادی و صادراتی جهان تبدیل کند، این کشور یقینا در آینده نزدیک سهم زیادی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص خواهد داد، از این رو توسعه اقتصادی و تجاری با این کشور برای ایران، می‌تواند برگ برنده بزرگی برای اقتصاد کشورمان باشد.

بر اساس آخرین آمار، چین از اصلی‌ترین واردکنندگان انرژی و مواد اولیه در جهان و یکی از مهمترین واردکنندگان نفت ایران در تمام سال‌های گذشته در جهان به شمار می‌رود. از سوی دیگر کشورمان در صادرات و واردات غیرنفتی همواره روابط گسترده‌ای با چین داشته و این کشور شریک اصلی تجاری ایران به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش سفر اخیر «حجت الاسلام رئیسی»، رئیس جمهوری کشورمان به چین، همراه با خنثی کردن تحریم‌های جهانی علیه ایران، می‌تواند آغازگر اتفاقات و حوادث خوش و مثبت اقتصادی و شکوفا شدن فضای تجاری و اقتصادی میان دو کشور چین و ایران شده و توافقات دو‌جانبه تا عضویت در اتحادیه‌های شانگهای یا اوراسیا را که می‌تواند به اقتصاد ما کمک کند را به همراه داشته باشد.

گفتنی است که ایران در سال‌های گذشته و در سال جاری نیز با مشکلات عدیده‌ای در حوزه اقتصاد مواجه بوده است که بسیاری از آنها لزوما به تحریم‌ها ارتباط مستقیم نداشته‌اند. در چنین شرایطی اگر سرمایه‌گذاران داخلی نتوانند تصویر دقیقی از آینده اقتصاد ایران و فضای سرمایه‌گذاری خود داشته‌ باشند، به اجبار شاهد عدم فعالیت آنها در داخل کشور و خروج سرمایه‌های کلان از کشور خواهیم بود.

با توجه به این مهم در پایان لازم به نظر می‌رسد که با اصلاح قوانین اقتصادی و تجاری و بهبود محیط کسب و کار برای سرمایه‌گذاران داخلی و بخش خصوصی، بتوان در کشور شرایط لازم را برای جذب سرمایه داخلی و خارجی مهیا کرد، که در این میان تجارت با شرکت‌های چینی می‌تواند هدف و گزینه مناسبی برای تجارت و سرمایه‌گذاری کشورمان باشند.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها