کد خبر 163332
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱

مجوز مجلس به دولت برای کمک بین المللی؛

2 میلیارد یورو کمک بلا عوض برای جبران خسارات بلایایی طبیعی

2 میلیارد یورو کمک بلا عوض برای جبران خسارات بلایایی طبیعی

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مجوز پرداخت دو میلیارد یورو برای کمک بلاعوض بین المللی به دولت را تصویب کردند و همچنین اجرای طرح های توسعه و زیر بنایی کشور و طرح موضوع صندوق ملی محیط زیست،امور مربوط به پناهندگان را دریافت و پس از واریز به خزانه داری کل کشور صرف هزینه های مرتبط نمایند.

 به گزارش خبرنگار گروه سیاسی حیات؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه، 13 اسفندماه)  در بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند (هـ) تبصره 3 ماده واحده لایحه بودجه دولت موافقت کرد.

براساس این بند از لایحه بودجه 1402؛ به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف دو میلیارد یورو، کمک‌های بلاعوض بین‌المللی از سوی مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی برای جبران خسارت و پیشگیری از حوادثی مانند سیل، زلزله جهت مقابله با سرمازدگی، ریزگردها، گرد وغبار، بیابان زدایی، حفاظت از تالاب‌ها و مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی، دامی و همچنین تأمین ‌ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه، اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی کشور و طرح‌های موضوع صندوق ملی محیط زیست و امور مربوط به پناهندگان را دریافت و پس از تسعیر و واریز آن به خزانه‌داری کل کشور صرف هزینه‌های مرتبط نمایند.

در این دستور دستگاههای ‌‌اجرائی مکلف هستند که گزارش عملکرد و نحوه هزینه‌کرد کمکهای دریافتی خود را شش‌ماه یک‌بار به سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور ارائه نمایند.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به این بند اعلام کردند: بند (هـ) تبصره 3 ماده واحده لایحه بودجه 1402 آمده است لذا ده درصد (10%) از مبلغ مندرج در این بند جهت کمک به آسیب دیدگان ناشی از حوادث و سوانح به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اختصاص  می یابد.

برچسب‌ها