کد خبر 163119
۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

«حیات» گزارش می دهد؛

چگونگی رویکرد جهان در حوزه امنیت غذایی

چگونگی رویکرد جهان در حوزه امنیت غذایی

سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) در تعریف امنیت غذایی آورده است که همه افراد "دسترسی اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی" به "غذای کافی، سالم و مغذی" در هر زمان داشته باشند تا نیاز و ترجیح تغذیه‌ای آنان برای یک زندگی سالم و فعال تامین شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) در تعریف امنیت غذایی آورده است که همه افراد دسترسی اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی به غذای کافی، سالم و مغذی در هر زمان داشته باشند تا نیاز و ترجیح تغذیه‌ای آنان برای یک زندگی سالم و فعال تامین شوند.

در این میان با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی، قیمت‌ کالای اساسی هر روز رکورد‌های جدیدی را ثبت می کنند. بنابراین تمامی کشورهای جهان برای مقابله با بحران غذایی، امنیت غذایی و رشد قیمتی که درکالاهای اساسی شکل گرفته، بودجه های سنگینی را برای حمایت از تولید داخل تصویب کرده‌اند تا از وابستگی به واردات بکاهند.

بر اساس این گزارش در این میان تعداد زیادی از کشورها صادرات کالای اساسی را متوقف کرده و در پی ذخیره‌سازی مواد غذایی و کالای اساسی، با واردات حداکثری در این خصوص هستند. به طور مثال شاهد ذخیره کردن 50 درصد گندم جهان توسط چین برای سال جاری هستیم که این موضوع تناسب عرضه و تقاضا در جهان را به هم ریخت.

افزایش قیمت کالاهای اساسی در پی همه‌گیری کرونا، شدت گرفت و با شروع جنگ روسیه و اوکراین جهش یافت. بیماری کرونا باعث اختلال در زنجیره عرضه محصولات اساسی شد، پروتکل‌های بهداشتی که کشورها وضع کردند انتقال و صادرات محصولات را کندتر کرد و علاوه بر آن، دولت‌ها که نسبت به تاثیر کرونا در امنیت غذایی بسیار حساس شده بودند اولویت خود را برای تامین نیاز داخل دادند و اقدام به ذخیره‌سازی بیش از اندازه.

از سوی دیگر برخی کشورها تلاش کردند با اعمال تعرفه‌ها واردات خود را متوقف کنند که از پیشتازان این سیاست می توان روسیه را نام برد که با اعمال تعرفه‌های سنگین روی گندم، صادرات آن را به حداقل رساند. همچنین برخی کشورها با ممنوع کردن صادرات کود شیمیایی، روی قیمت محصولات کشاورزی تاثیر زیادی داشتند.

همچنین بسیاری از کشورها برای مقابله با تورم غذایی در سال جاری و تامین امنیت غذایی در کشور خود، سیاست‌های جدیدی را در پیش گرفته‌اند.

 بستن دروازه‌های صادراتی بر خلاف قوانین بین المللی سازمان توسعه تجارت یکی از اقداماتی است که برخی از کشورها برای تامین منافع خود در خصوص تامین کالاهای اساسی از آن بهره برده اند،به نظر می رسد نیاز است که سیاستمداران برای حفظ امنیت غذایی تمامی کشورها و ایجاد تعادل در این حوزه با آن مقابله کنند.

در پایان با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص تامین امنیت غذایی در کشور، نیاز است که مسئولین کشور ما نیز مانند بسیاری از کشور‌ها که تمرکز خود را روی تولید کالاهای اساسی در داخل گذاشته و بودجه‌های بسیار بالایی را برای تولید کالاهای اساسی در داخل تصویب کرده اند، با آینده نگری، ذخیره سازی مواد غذایی، محدود کردن صادرات کالای اساسی و کنترل قیمت این کالا و با استفاده از تیم‌های کارشناس و متخصص در این حوزه، چاره‌اندیش امنیت غذایی و تثبیت قیمت کالای اساسی کشور در سال جاری باشند، تا مانع آسیب کمتر قشر کارگری و ضعیف جامعه در روزهای سخت اقتصادی و معیشتی کشور باشیم.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها