کد خبر 163078
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

«حیات» گزارش می دهد؛

فروش مزایده‌ای خودرو در بورس کالا، عامل تورم بازار خودرو در کشور

فروش مزایده‌ای خودرو در بورس کالا، عامل تورم بازار خودرو در کشور

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا براساس مصوبه شورای عالی بورس ادامه داشته و طبق برآوردهای انجام شده به نظر می‌رسد بازار سهام در سال 1401 و در روزهای پایانی سال بازدهی معقول و منطقی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ خرید خودرو از بورس کالا با قیمت رقابتی و حضور خودروهای متنوع و بدون قرعه‌کشی امری ضروری است که می‌تواند عامل کاهش تورم در قیمت خودرو بوده و زمینه‌ساز دسترسی آسان مصرف‌کنندگان خودرو با قیمت واقعی در کشور و رونق بازار خودرو و اقتصاد در این حوزه باشد.

براساس این گزارش در ابتدا هدف از فروش خودرو در بورس کالا، کنترل قیمت در بازار خودرو و دسترسی آسان مصرف‌کنندگان با حذف دلال‌ها در این فضا بود. اما با گذشت زمان نه تنها شاهد قیمت کارشناسی و واقعی خودو در بورس نبودیم، بلکه با توجه به فروش مزایده‌ای کالا گاها قیمت خودرو صد در صد بالاتر از قیمت واقعی کالا در شرکت‌های سازنده به فروش رفت.

در این میان به خاطر انحصاری بودن صنعت خودرو در کشور و رقابتی نکردن آن، شاهد حضور محدود شرکت‌های خودرو‌ساز در بورس و به تبع آن محدودیت تنوع کالا در بازار فروش خودرو هستیم که همین موضوع عامل دسترسی نداشتن تمامی مصرف‌کنندگان به خودرو دلخواه با قیمت واقعی و التهاب قیمت خودرو در بورس گردیده است.

به نظر بسیاری از کارشناسان به تعادل رسیدن بازار خودرو، مستلزم ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا است. زمانیکه حجم تولیدات و واردات خودرو در کشور نتواند پاسخگوی نیازهای مصرف‌کنندگان باشد، صحبت از ایجاد تعادل در بازار خودرو امری بیهوده به نظر خواهد رسید.

براساس این گزارش، تنها حسن عرضه خودرو در بورس کالا شفافیت فروش آن است، چرا که در این روش مشخص می‌شود چه کسانی و با چه قیمتی اقدام به خرید خودرو کرده اند.

اما واقعیت این است که فروش خودرو در بورس نیز انحصاری یک قشر خاص شده و عموم مردم و مصرف‌کنندگان از جمله قشر  ضعیف جامعه امکان خرید خودرو در این فضا را نخواهند داشت.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا براساس مصوبه شورای عالی بورس ادامه داشته و طبق برآوردهای انجام شده به نظر می رسد بازار سهام در سال 1401 و در روزهای پایانی سال بازدهی معقول و منطقی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

در پایان لازم به ذکر است به گفته نمایندگان مجلس، وزارت صمت ملزم شده است تا فروش خودرو در بورس را به حالت تعلیق در آورده و متوقف کند. اما به گفته وزیر صمت فروش خودرو همچنان در بورس ادامه خواهد داشت.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها