کد خبر 162953
۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳

با حضور قاضی زاده هاشمی صورت گرفت؛

امضا تفاهم‌نامه فرهنگی اجتماعی بنیاد شهید با کشورهای سوریه، یمن، عراق و فلسطین

امضا تفاهم‌نامه فرهنگی اجتماعی بنیاد شهید با کشورهای سوریه، یمن، عراق و فلسطین

عصر امروز با حضور قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تفاهم نامه فرهنگی اجتماعی با کشورهای سوریه، یمن، عراق و فلسطین به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که عصر امروز 8 اسفندماه به منظور امضا تفاهم نامه فرهنگی اجتماعی با کشورهای سوریه، یمن، عراق و فلسطین برگزار شد، اظهار کرد: امروز همایشی به همت بنیاد شهید، صدا و سیما و اتحادیه رادیو تلویزیون های کشورهای اسلامی برگزار شد و به بهانه آن قرار شد همکاری هایی بین بنیادهای شهید 6 کشور انجام شود.

وی با بیان اینکه در گذشته تفاهم نامه ای بین بنیاد شهید ایران و عراق امضا شده بود، گفت: در حال حاضر بنیادهای شهید 4 کشور در این مراسم حضور دارند و نمایندگانی از کشورهای یمن و سوریه به این مراسم آمده اند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه تفاهم نامه به 2 کشور یمن و سوریه ارسال و بعد از امضا عودت می‌دهند، بیان کرد: به ‌برکت ایام اخیر، این تفاهم نامه در حال حاضر امضا می‌شود.

در ادامه این مراسم جواد نورالدین مدیر بنیاد شهدای لبنان اظهار کرد: از بنیاد شهید به خاطر برگزاری این نشست و‌ گردهمایی که امروز برگزار شد‌، تشکر می کنم.

مدیر بنیاد شهدای لبنان افزود: خون های مجاهدان که ریخته شده، پیش از این دیدار به هم آمیخته شده و این دیدار نمودی از دیداری است که قبلا بین این خون ها صورت گرفته است.

نورالدین ادامه داد: نهادینه کردن این امر نیاز به تلاش دارد و از تمامی افرادی که برگزار کننده این گونه تفاهم نامه ها هستند، تشکر می کنیم.

وی با بیان اینکه اجرای بندهای این یادداشت تفاهم موجب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و از بین رفتن ظلم می‌شود، گفت: ما برای محقق ساختن این تفاهم نامه، تمامی تلاش های خود را خواهیم کرد.

همچنین در ادامه این مراسم رئیس بنیاد شهید فلسطین اظهار کرد: از رئیس بنیاد شهید ایران تشکر میکنم که این کنفرانس و گردهمایی را برگزار کردند. این گونه تفاهم نامه ها به نفع خانواده شهدا است و عجیب نیست که ایران از فلسطین حمایت کند؛ در آغاز انقلاب اسلامی امام خمینی سفیر اسرائیل را اخراج کرد و سفیر فلسطین جای آن آمد.

رئیس بنیاد شهید فلسطین افزود: امام خمینی تنها مرجعی بودند که بخشی از خمس را به مسئله فلسطین واگذار کردند و برای اینکه مسئله فلسطین در قلب ها زنده بماند، روز قدس نام گذاری شد.

وی با بیان اینکه ایران هزینه مواضعی که در خصوص فلسطین اتخاذ کرده را می‌پردازد، گفت: از تمام کسانی که در موفق ساختن این کنفرانس کمک کردند، تشکر میکنم که منجر به امضا این تفاهم نامه شد.

در ادامه نیز احمد ذوق‌ معاون وزیر رسانه سوریه اظهار کرد: در ایران احساس میکنم در میان خانواده خود هستم. ایران و سوریه نداریم و بر خود واجب می‌دانم از برگزار کننده این کنگره تشکر کنم.

وی افزود: در یادداشت این تفاهم بندهای خوبی ذکر شده که بین ایران و سوریه مشترک است، نکته مهم بین این تفاهم نامه تحکیم بیشتر روابط کشورها است.

معاون وزیر رسانه سوریه بیان کرد: سوریه تنها کشوری است که در آن خون شهدای اصحاب رسانه کشورهای متفاوت ریخته شده و این باعث‌ شرف و افتخار ما است.

ذوق ادامه داد: تلاش می کنیم که یادداشت های این تفاهم نامه اجرایی شود.

در ادامه سجاد حسناوی نماینده موسسه شهدای عراق نیز گفت: از جمهوری اسلامی ایران تشکر میکنم که این کنفرانس را برگزار و تفاهمی میان طرف‌ها ایجاد کرد؛ این تفاهم نامه دومین یادداشت تفاهم بین ما و ایران است.

وی با بیان اینکه خون شهدا بسیار با ارزش است ‌و به هیچ عنوان نمیتوان آن‌ها را جبران کرد، گفت: تلاش می کنیم تا دعای شهدا همراه ما باشد، شهدا با جان فشانی خود در مقابل ظلم ایستادگی کردند و این خون های ریخته شده اتحاد را در کشورهای حوزه مقاومت ایجاد کرده است.

حسناوی ادامه داد: از خداوند خواستارم که ‌این ملت را موفق کند تا در راه شهدا خدمت کنیم.

در ادامه قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: یک نبرد طولانی بین جریان جبهه سلطه در جهان ‌‌و پرچمداران توحید وجود دارد و این یک جنگ همه جانبه یا ترکیبی است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: این جنگ جنبه‌های نظامی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای دارد و دشمن قصد دارد افکار عمومی مردم منطقه را تحت تاثیر قرار دهد تا آنان از پیروزی بر دشمن مایوس شوند.

وی افزود: موضوع جنگ روایت ها اینجا پیش میاید؛ روایتی که دشمن ارائه می‌دهد با حقایق موجود بسیار متفاوت است. شبکه بی بی سی درباره جنگ سوریه مستندی ساخته بود و در آن فضای رسانه ای این کشور را بررسی کرده بود که نشان می داد کاری کرده اند تا مردم افکار منفی نسبت به دولت پیدا کنند تا زمینه ایجاد درگیری فراهم شود.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: اینجاست که جنگ روایت ها بسیار مهم است، یعنی اخبار درست از جنگ پیشگیری می‌کند و اگر مردم متحد باشند، دشمن اجازه تفرقه انداختن پیدا نمیکند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: سیاست دشمنان تفرقه اندازی بوده تا بتوانند با ایجاد اختلافات بر آن ها غلبه و مردم را با یکدیگر درگیر کنند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در این گونه موارد نقش رسانه بسیار پر رنگ است و ما برای این امر تصمیم گرفتیم که در سالروز ولادت امام سجاد (ع) و به مدد خون شهدای رسانه، همایشی را برگزار کنیم.

وی افزود: امام سجاد (ع) رسانه کربلا بودند ‌و خط کربلا و مجاهدت عاشوراییان را جاری کردند که این امر را در عصر حاضر از سوی شهدای رسانه محور مقاومت شاهد هستیم.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: امیدوارم خون شهدا موجب شود تا همکاری گسترده ای با یکدیگر داشته باشیم. شهدا ستارگان راهنمای شب‌های تاریک هستند و زمانی که عالم در حیرانی به سر می برد، شهدا راهنمای خوبی هستند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: یک وزیر، 3 رئیس کمیسیون، 4 معاون وزیر و 3 مقام حماس و حزب الله، 28 مقام رسانه ای از کشورها، 120 خانواده شهدای رسانه محور مقاومت و 150 خانواده شهدای رسانه ایران در این همایش حضور داشتند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: این تفاهم نامه 5 محور و یک بند حقوقی دارد که محور اول آن تقویت همکاری های فرهنگی و کارهای مشترک فرهنگی است.

وی افزود: دومین موضوع، تبادل تجارب اجرایی به خانواده شهدا و ایثارگران، محور سوم ایجاد همکاری مشترک مذهبی، گردشگری و پزشکی، محور چهارم تبادل دانشجو و استاد و محور پنجم تبادل موضوعات علمی و‌ کارگاهی به ایثارگران است.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: تا زمانی که کشورها مایل به همکاری باشند، این تفاهم نامه سالانه تمدید می‌شود.

برچسب‌ها