کد خبر 162802
۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۳

دعای روز پنجم ماه رمضان

دعای روز پنجم ماه رمضان

در پیام روز پنجم ماه رمضان به شرایط عبادت کردن اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ رمضان نام یکى از ماه‏‌هاى قمرى و تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن آمده است و یکى از چهار ماهى است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است؛ مگر اینکه جنبه دفاع داشته باشد. در این ماه کتاب‏ هاى آسمانى قرآن‏ کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است.

پیامبر اکرم (ص) درباره ماه رمضان فرمودند: «شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَز َّوَ جَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ يُضاعِفُ اللّه‏ فيهِ الحَسَناتِ وَ يَمحو فيهِ السَّيِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَةِ؛ ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‌‏افزايد و گناهان را پاك می‌كند و آن ماه بركت است».

منبع: (بحار الانوار(ط-بیروت) ج93 ، ص340 - فضایل الاشهر الثلاثه ص95 )

در این ماه برای هر روز آن ادعیه روزانه ذکر شده است که می توانید به همراه تفسیر آن در ذیل مشاهده کنید.

دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین.

خدایا، قرار ده مرا در این ماه از آمرزش جویان و از بندگان شایسته فرمان بردار و از اولیای مقرّبت ( دوستان نزدیکت )،به مهربانی خودت ای مهربان ترین مهربانان.

پیام روز پنجم ماه رمضان: عبادت

قال تعالی: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم والذین من قبلکم لعلکم تتقون »؛ «ای مردم، خدایی را بپرستید که آفریننده شما و مخلوقات قبل از شماست، باشد که پارسا و منزه شوید.»

گام اول در بندگی

امام رضا علیه السلام می فرماید: «اول عبادة الله معرفته و اصل معرفة الله توحیده؛ اولین گام بندگی، شناخت خدا و اصل شناخت او به توحید است.»

جایگاه عبادت

1 - هدف خلقت: قال تعالی: «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون »؛ «جن و انس را خلق نکردم مگر برای اینکه مرا بپرستند.»

2 - رستگاری: امام علی علیه السلام فرمودند: «العبادة فوز؛ عبادت رستگاری است.»

3 - نشانه عنایت خداوند: قال علی علیه السلام: «اذا احب الله عبدا الهمه حسن العبادة؛ وقتی خداوند بنده ای را دوست بدارد خوب عبادت، کردن را به او می آموزد.»

4 - بهترین وسیله تقرب به خدا: قال علی علیه السلام: «ما تقرب متقرب بمثل عبادة الله؛ هیچ چیز مانند عبادت انسان را به خدا نزدیک نمی کند.»

شرایط عبادت

1 - فهم دین: امام سجاد علیه السلام: «لا عبادة الا بالتفقه؛ عبادتی کامل نیست مگر با فهم.»

2 - آگاهی: قال علی علیه السلام: «لا خیر فی عبادة لا علم فیها؛ عبادتی که با آگاهی همراه نباشد، خیری در آن نیست.»

3 - حضور قلب: قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «اعبد الله کانک تراه فان کنت لا تراه فانه یراک؛ خدا را آن گونه عبادت کن که گویا او را می بینی و اگر تو او را نمی بینی او تو را می بیند.»

برچسب‌ها