کد خبر 162767
۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴

به مناسبت ولادت حضرت عباس (ع)؛

وفای حضرت عباس (ع) به امام حسین (ع) یزید را شگفت زده کرد/ سفارش امام زمان (عج) برای توسل به قمر بنی هاشم (ع)

وفای حضرت عباس (ع) به  امام حسین (ع) یزید را شگفت زده کرد/ سفارش امام زمان (عج) برای توسل به قمر بنی هاشم (ع)

کارشناس مذهبی می گوید: وفا، ولایت‌پذیری و ادب حضرت عباس (ع) در مقابل امام حسین (ع) یکی از ویژگی خاص ایشان بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ چهارم شعبان، سالروز ولادت حضرت عباس(ع) و روز جانباز نامگذاری شده است. ایشان در سال 26 هجری قمری، در مدینه دیده به جهان گشود. ثمره زندگی مشترک حضرت ام البنین (س) با حضرت علی (ع) ، چهار پسر بود که به دلیل داشتن همین پسران، او را ام البنین، یعنی مادر پسران می خواندند. قمربنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) بزرگترین فرزندشان بودند.

حجت الاسلام فیض آبادی در گفتگو با خبرنگار ما درباره ویژگی های حضرت ابوالفضل العباس (ع) می‌گوید: فضایل اخلاقی حضرت عباس (ع) فراوان است ولی آنچه که بیشتر مشهود است اطاعت‌پذیری ایشان از امام حسین (ع) بود، همچنین مسئله ولایت‌پذیری و ادب ایشان در مقابل امام حسین (ع) نیز یکی از ویژگی خاص ایشان بود، روایت داریم حضرت عباس (ع) همیشه  برادرشان را «مولا» خطاب می کردند، فقط در روز عاشورا امام حسین (ع) را هنگام شهادت برادر صدا زدند.

وی با اشاره با وفای حضرت عباس (ع) افزود: یکی از بحث‌های اخلاقی حضرت عباس (ع) بحث وفای ایشان است، روایت داریم وقتی غنائم کربلا را برای یزید بردند، یزید تا غنائم را دید چندین مرتبه بلند شد ونشست، گفتند که چرا اینچنین می کنی که یزید سؤال کرد علم‌دار امام حسین (ع) در کربلا چه کسی بود؟ گفتند برادرش حضرت ابوالفضل (ع) عملدار امام حسین (ع) بود؛ یزید گفت :مرحبا که تمام دسته علم به جز رد قبضه دست سوراخ است معلوم می شود که علمدار خیلی باوفا بود.

کارشناس مذهبی ادامه داد: روایت داریم شب عاشورا امان‌نامه ای را برای حضرت عباس (ع) فرستادند که  ایشان به لشگر یزید بپیوند و در آن قید شده بود که هرچه بخواهد اعم از فرمانداری، وزارت، پول، قدرت ،مقام در اختیارش قرار می دهند، حضرت عباس (ع) با اینکه می‌دانست که شهید خواهد شد ولی امام حسین (ع) را تنها نگذاشت.

حجت الاسلام فیض آبادی با اشاره به کرامات حضرت ابوالفضل العباس (ع) گفت: در مورد کرامات حضرت عباس (ع) از آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی نقل‌شده ایشان فرمودند: که یکی از علمای نجف که مدتی در قم بود، مشکلی داشت و به مسجد جمکران رفت و درد دلش را به محضر امام‌ زمان (عج) عرضه داشت و از ایشان  خواست که نزد خدا شفاعتش کند تا مشکلش حل شود، به‌ همین خاطر به کرات  مسجد جمکران رفت ولی نتیجه‌ای ندید یک روز هنگام نماز دلش شکست و عرض کرد «مولا جان آیا جایز است که در محضر و منزل شما باشم و به دیگری متوسل شوم؟ شما امام من هستید آیا زشت نیست با وجود امام حتی به علمدار کربلا قمربنی‌هاشم متوسل بشم و نزد خدا شفیع قرار دهم»

وی در ادامه افزود: می‌گوید آن فرد از شدت تأثر بین خواب و بیداری قرار گرفته بود، ناگهان چهره‌ی نورانی قطب عالم امکان حضرت مهدی (عج) را دید و بدون تأمل سلام کرد، امام زمان (عج) با محبت و بزرگواری جوابش را دادند و فرمودند نه ‌تنها زشت نیست و نه ‌تنها ناراحت نمی‌شوم که به علمدار کربلا متوسل شوی بلکه شما را راهنمایی می‌کنم که به حضرت عباس(ع) چه بگویی هر وقت خواستی از حضرت ابوالفضل (ع) حاجت بخواهی این‌چنین بگو «یا اباالغوث ادرکنی» یعنی ای آقا پناهم بده .

حجت الاسلام فیض آبادی با اشاره به ازدواج حضرت عباس(ع) گفت: روایت است حضرت عباس (ع) در سن بیست سالگی که تاریخ ازدواجشان کامل مشخص نیست و گفته شده بین سال چهل تا چهل و پنج هجری قمری با ربابه دختر عبیدالله‌بن‌ عباس که پسرعموی پیامبر اکرم (ص) است ازدواج نمودند، رباب از بانوان بزرگ زمان خودش بود، در فضایی نورانی از قرآن و محبت به خاندان وحی بزرگ‌شده بود، عبیدالله، فضل، حسن، قاسم و یک دختر فرزندان حضرت عباس (ع) بودند .

برچسب‌ها