کد خبر 162756
۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶

مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با «حیات»:

برگزاری جشنواره‌ها تنور هنر را گرم نگه می‌دارد/ حوزه اقتصاد هنرهای تجسمی در کشور پویا نیست

برگزاری جشنواره‌ها تنور هنر را گرم نگه می‌دارد/ حوزه اقتصاد هنرهای تجسمی در کشور پویا نیست

محمدحسین نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات درباره اینکه جشنواره‌های فجر امسال چطور برگزار شد و چنین جشنواره‌هایی چقدر به نمود هنرمندان در کشور کمک می‌کند، بیان کرد: در واقع توجه رسانه‌ها به چگونگی برگزاری جشنواره‌های فجر نشان می‌دهد که یک اتفاق رخ داده و اتفاقاتی از این دست در طول سال بسیار نادر است؛ بنابراین کمترین حسن برگزاری این جشنواره‌ها این است که تنور این هنرها را در آن مقطع زمانی گرم می‌کند.

وی ادامه داد: همانطور که در جشنواره‌ها و به‌ویژه در جشنواره هنرهای تجسمی می‌بینید، این هنرمندان با یکدیگر و آثار هم آشنا می‌شوند. در این میان جوانانی به آثار علاقه‌مند شده و همه اینها به پویایی حوزه هنرهای تجسمی کمک می‌کند.

مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چگونگی تحقق عدالت فرهنگی از طریق برگزاری جشنواره‌ها گفت: خوشبختانه پرداختن به تحقق عدالت فرهنگی یکی از اهداف دولت سیزدهم است و در این راستا سعی داریم به شهرستان‌ها به صورت ویژه‌تر پرداخته شود. همانطور که در صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد، امسال همزمان در 31 استان کشور جشنواره هنرهای تجسمی در حال برگزاری بود که این نشان از شور و امید در شهرستان‌ها است و این مسئله کمک می‌کند هنرهای تجسمی بیشتر دیده شود.

نیرومند با اشاره به اینکه حضور مسئولان شهر و تعامل آنان با هنرمندان در این جشنواره‌ها به حل  مشکلات آنان کمک می‌کند، افزود: در حقیقت مدیران با حوزه هنرهای تجسمی آشنا می‌شوند و این به دیده‌شدن هنرهای تجسمی، فعال شدن شهرستان‌ها و تحقق عدالت فرهنگی کمک می‌کند.

وی درباره اینکه چرا به جایگاه هنرهای تجسمی در کشور آنطور که باید، پرداخته نمی‌شود، اظهار کرد: در حقیقت مظلومیت هنرهای تجسمی به این دلیل است که عمدتا هنری درونگرا بوده و کمتر سعی می‌کنند بروز خارجی داشته باشند.

مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: همانطور که می‌دانید دومین حوزه در اقتصاد دنیا، حوزه اقتصاد هنرهای تجسمی است؛ یعنی بعد از تلویزیون و سینما دومین اقتصاد فعال است؛ اما متاسفانه در ایران این اقتصاد خیلی فعال نیست. اگر ما می‌توانستیم این اقتصاد را فعال کنیم هنرهای تجسمی بیشتر به چشم می آمد.

وی در پاسخ به این سوال که برای پویایی اقتصاد هنرهای تجسمی در دولت سیزدهم چه اقداماتی انجام شده است، بیان کرد: باید در این حوزه به هنرمندان کمک کرد. یکی از این برنامه‌ها خرید آثار هنری از هنرمندان، تخصیص بخشی از بودجه های فرهنگی کشور و اختصاص بخشی از بودجه‌های ساخت و ساز کشور به هنرهای تجسمی است و اگر در این زمینه تلاش شود، اتفاق خوبی در حوزه اقتصاد هنر خواهد افتاد.

برچسب‌ها