کد خبر 162385
۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در گفتگو با «حیات» مطرح  کرد؛

استقبال قابل توجه مردم و اهالی موسیقی از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

استقبال قابل توجه مردم و اهالی موسیقی از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

محمد اللهیاری از استقبال قابل توجه مردم و اهالی موسیقی از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ واضح است بین موسیقی ایرانی با فرهنگ بومی و تعلقات مذهبی مردم ایران پیوند عمیقی وجود دارد. در واقع امروزه موسیقی ایران  تعاملی دوسویه با موسیقی اسلامی پیدا کرده است. پژوهشگران بر این باورند که با ابزار موسیقی آیینی و مذهبی به عنوان هنر اول کشورمان می توان با جهان تبادل فرهنگی داشت.

 در حال حاضر با توجه به شکل گیری سبک های جدید موسیقی نیازمند حرکتی نو برای پویایی این هنر اصیل هستیم. به بهانه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سیر تحول این جشنواره را در ادوار گذشته تا کنون مورد بررسی قرار می دهیم.

 اولین جشنواره موسیقی فجر در سال 1364 با نام «جشنواره سراسری سرود و آهنگ‌های انقلابی» شکل گرفت. این جشنواره با شرکت 20 گروه در تهران برگزار شد. پس از چهار سال در سال 1368 دوره پنجم آن با طراحی آرم و نماد و با عنوان «پنجمین جشنواره موسیقی فجر» ادامه یافت.

شکل بین اللملی جشنواره در سال 1370 و در هفتمین دوره بوجود آمد. در همین دوره بخش «معرفی موسیقی ملل مسلمان» به جشنواره موسیقی فجر اضافه شد و گروه‌های موسیقی از آذربایجان، هند و تاجیکستان در آن به اجرای برنامه پرداختند.

بعد از آن بود که هر ساله جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه‌های موسیقی از کشورهای مختلف دنیا شد. حضور بانوان در سال 1376 در این جشنواره اتفاقی جدید در این رویداد فرهنگی بود.

بطور کلی  در آن سالها موسیقی بانوان با  مشکلاتی مواجه بود که تا ورطه فراموشی پیش می رفت و مخاطبان آن یک به یک رو به افول می‌رفتند. در آن دوره موسیقی بانوان مخاطب جدی نداشت اما با این وجود جشنواره ویژه بانوان؛ اقدامی نوین و موثر برای حضور نوازندگان و گروهای موسیقی خانم ها بود.

در جشنواره پانزدهم موسیقی فجر بود که برای اولین بار گروه هایی از 10 کشور صاحب تمدن و موسیقی در جشنواره شرکت کردند تا زمینه لازم برای تبادل گسترده فرهنگی بین هنرمندان کشورمان با دیگر کشورها فراهم شود. 

در دوره شانزدهم  بخشی با عنوان پایان نامه به جشنواره اضافه شد که در آن دانشجویان رشته موسیقی با یکدیگر به رقابت پرداختند.
همچنین بیستمین دوره جشنواره نگاه ویژه ای به مقوله پژوهش در موسیقی داشت. سالها بعد نیز بخش‌های رقابتی با تکیه بر جوانان در جشنواره ایجاد شد. امسال، دوره سی و هشتم جشنواره موسیقی فجر در بخش های استان ها، پژوهش، رقابتی و غیر رقابتی، جشنواره جشنواره ها و بین المللی آغاز شد. برای اولین بار بخش سرود با 10 گروه در یک سالن مجزا روی صحنه رفت و براساس آرای مردمی از فعالان سرود تقدیر به عمل خواهد آمد. 

محمد اللهیاری مدیر کل دفتر موسیقی با اشاره به شرایط چند ماه گذشته در کشور میزان استقبال مردم و اهالی موسیقی از این رویداد فرهنگی را قابل توجه دانست و به خبرنگار «حیات» گفت: ارزیابی کیفیت جشنواره بر عهده مخاطبان، هنرمندان و اهالی رسانه است. ستاد جشنواره نهایت تلاش خود را کرده تا در حد مقدور و اقتضائات زمانی، زمینه حضور هنرمندان و مخاطبان را در جشنواره فراهم نماید. حضور 83 گروه در جدول اجراهای جشنواره، همراهی 2120 هنرمند مرد و زن در جشنواره، برگزاری جشنواره همزمان در 14 استان با 188 گروه، حضور هنرمندان بین المللی از 8 کشور جهان، همگی مؤید اهتمام هنرمندان به جشنواره است. هنرمندانی هم که به هر دلیل در این دوره حضور ندارند، در دوره های قبلی همراه جشنواره بوده و یا در دوره های آتی در جشنواره خواهند بود. ایران و تمامیت ارضی ایران و اعتلای نام ایران در جهان، آرزو  و منتهای همت همه هنرمندان عزیز است. 

و اما در نهایت اهالی موسیقی  هر سال با بیش از صد اجرا در بخش های مختلف موسیقی دستگاهی، کلاسیک، نواحی، بانوان، ارکسترال، پاپ و تلفیقی به ارائه  برنامه های خود در ایّام جشنواره، می پردازند. چهره ها و آفرینش های برتر، اعلام می‌گردد و دنیای جدیدی از این هنر با بهره یابی از اجرای گروه های بین الملل، به ویژه از کشورهای مطرح و پیشتاز در امر موسیقی  که  مؤید همترازی این جشنواره با فستیوال های مطرح جهانی میباشد ؛ به روی علاقمندان به هنر موسیقی گشوده می‌گردد. اساتید و کارشناسان معتقدند؛ جشنواره موسیقی فجر مهمترین جشنواره موسیقی کشور است و برای گروه‌های جوان و ناشناخته فرصتی فراهم می‌کند تا خودی نشان دهند و اسم و رسمی برای خود دست و پا کنند.

بنابراین هر قدر سطح جشنواره بالاتر برود نتیجه حضور در آن برای هنرمندان عرصه موسیقی معتبرتر و موثرتر است. در بیشتر کشورهای دنیا جشنواره‌هایی وجود دارد که حضور در آنها باعث کسب اعتبار برای هنرمندان می‌شود. جشنواره موسیقی فجر هم یکی از این جشنواره‌هاست و می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای برای هنرمندان جوان داشته باشد.

خبرنگار: یاسمن رودباری

برچسب‌ها