کد خبر 162359
۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶

سخنگوی اقتصادی دولت:

عرضه خودرو فعلا در بورس کالا انجام می‌شود/ شاهد یک جنگ ارزی علیه کشور هستیم

عرضه خودرو فعلا در بورس کالا انجام می‌شود/ شاهد یک جنگ ارزی علیه کشور هستیم

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به گزارش مالی دولت در یازده ماهه 1401 گفت: در یازده ماه 1401، هزار و 147 هزار میلیارد مجموع درآمد واریزی به خزانه دولت بود که معادل 90 درصد رقم‌مصوب قانون بودجه است و حدود 60 درصد افزایش میزان درآمد ها در سال جاری را داشتیم.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ سید احسان خاندوزی ، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود که در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به گزارش مالی دولت در یازده ماهه 1401 گفت: در یازده ماه 1401، هزار و 147 هزار میلیارد مجموع درآمد واریزی به خزانه دولت بود که معادل 90 درصد رقم‌مصوب قانون بودجه است و حدود 60 درصد افزایش میزان درآمد ها در سال جاری را داشتیم. در مالیات و سایر درآمد های جاری دولت، قریب 100 درصد بودجه محقق شده است.  

وی در ادامه گفت: در 11 ماهه امسال هزار و 154 هزار میلیارد تومان مجموع هزینه ها و مصارف دولت بوده است که نسبت به سال قبل 52 درصد افزایش مخارج و مصارف را داشتیم.

وزیر اقتصاد در رابطه با پرداخت های عمرانی گفت: پرداخت های عمرانی دولت به 104هزار میلیارد تومان رسیده است که  8 درصد بیش از مشابه سال قبل است.  در اوراق، عملکرد مالی نشان میدهد 126 همت اصل و سود اوراق فروخته شده است.که ماهانه 11و نیم همت از درآمد های دولت صرف بازپرداخت سال های گذشته شده است.

خاندوزی تصریح کرد: براساس گزارشات مانده بدهی دولت به بانک‌مرکزی در 11ماهه 1401 عدد صفر است که نسبت به سال قبل که 45 همت بوده نشان میدهد دولت به جهت اعمال سیاست انضباطی بودجه و کاهش استفاده از تنخواه بانک مرکزی به شکل بی سابقه ای انضباط را رعایت کرده است،علیرغم اینکه هر سال افزایش هزینه های دولت صورت گرفته است. 

وی با اشاره به سیاست های پولی دولت گفت: در 12ماهه منتهی به دی 1401 نرخ رشد نقدینگی به 34.1 درصد رسیده است که نشان‌می‌دهد سیاست های های پولی در حال کنترل و انضباط پولی است.پیش بینی ها این است که از محل کسری بودجه و رشد نقدینگی شاهد چشم انداز بهتری خواهیم بود

سخنگوی اقتصادی دولت: در 11 ماهه امسال  1147همت درآمد دولت و 1154 مصارف  و هزینه های دولت بوده است/ مانده بدهی دولت به بانک‌مرکزی به صفر رسیده است.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این سوال که آیا قرعه کشی خودرو در سال آینده ادامه خواهد داشت، بیان‌کرد: روش قرعه کشی و روش های دیگر مثل عرضه‌های رقابتی، هرکدام‌ مزایا و معایبی دارند و براساس نتیجه برتر، سیاست‌گذار بهترین روش را در آن مقطع انتخاب می‌کند. نظر فعلی وزارت صمت و شورای عالی بورس این است که سازوکار بورس کالا را ادامه بدهیم و عرضه خودرو در بورس کالا ادامه داشته باشد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا عدم‌ پیوستن به اف ای تی اف مانع سرمایه گذاری چین در نخواهد شد، گفت: مسئله دو جزئی که در خصوص اف ای تی اف به مجمع ارجاع شده بود در مجمع تشخیص و نهاد های بالا دستی تصمیم‌گیری خواهد شد و خبر جدید در این رابطه ندارم.‌ تمام توافقات در شانگهای و سایر پیمان ها با جمیع‌ این‌ملاحظات پیش رفته است. با جمیع این‌ملاحظات در ماه های گذشته سرمایه گذاری و تجارت خارجی افزایش یافته است. 

حتما این دو تصمیم گیری به هم خللی وارد نخواهد کرد باید مجمع تشخیص تصمیم‌لازم را در مورد اف ای تی اف اتخاد کند و دولت با ملاحظاتی که دارد سند 25 ساله و بریکس را پیش می برد‌. 

خاندوزی خاطر نشان کرد: سیاست دولت در مبادلات تجاری با شرکای اصلی استفاده حداکثری از ارزهای محلی است و نیاز به دلار یا یورو به صفر برسد.تا امروز اکثریت مبادلات با چین بر اساس یوآن صورت می‌گرفته است.استفاده از ارزهای محلی به جای دلار و یورو مورد استقبال طرف چینی قرار گرفت.

سخنگوی اقتصادی در رابطه با کمبود پول در دستکاه های عابر بانک گفت: سهم اسکناس در نقدینگی کشور و تراکنش های اقتصادی بسیار پایین است و کمتر از 3درصد و 2 درصد است.اکثر نیازهای جامعه از طریق نظام پرداخت غیر وجه نقد صورت خواهد گرفت اما به جهت ارسال این‌گزارش به دولت، برنامه بانک‌مرکزی درصدد این است که این‌مسائل را حل و فصل کند. از نیمه بهمن اسکناس و ایران چک جدیدی در حال برنامه‌ریزی برای رونمایی است، توزیع اسکناس و ایران‌چک نسبت با ده ماهه سال قبل، 2.8برابر افزایش یافته است‌ در عرضه اسکناس مشکل و مانعی از سوی بانک مرکزی وجود ندارد.

سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با دلار 50 هزار تومانی گفت: وقتی در مورد منابع و مصارف ارزی کشور به شکل بنیادین صحبت می‌کنیم می‌بینیم که با مساله خاصی در سال جاری مواجه نبودیم و روند بازار ارز تا مهرماه موید این بود که بازار به شکل مطلوبی مدیریت می‌شد؛ بدون اینکه شوکی وارد شود. بدخواهان مردم ایران در ماه‌های اخیر از طریق هراس‌آفرینی و القای انتظارات تورمی منجر به تغییر رفتارها در داخل ایران شدند و در یک جنگ ارزی علیه مردم ایران شاهد هستیم که کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های قمار اعدادی را برای ارز اعلام کردند که با متغیرهای کشور هیچ تناسبی نداشت.

وزیر اقتصاد گفت: رسانه‌ها باید دست به دست هم دهند تا بر این موج آفرینی انتظارات تورمی غلبه کنند زیرا حرکت موتورهای تورمی کشور حکایت از مسیر دیگری دارد و تناسبی با این فضای روانی و ارقام ارز ندارد. سیاست‌های اقتصادی باید به نحوی باشد که منجر به بازگشت ثبات به بازار ارز شود و امیدواریم تدبیر جدید بانک مرکزی تحت عنوان مرکز مبادله ارز و طلا کمک کند به اینکه آن بخشی از نارسایی‌هایی که در سیاست‌های گذشته بود اصلاح شود و در هفته‌های آینده شاهد بهبود شرایط ارزی کشور باشیم.

برچسب‌ها