کد خبر 162352
۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

گزارش «حیات» به مناسبت سالروز عملیات (والفجر 6)

هدف از «عملیات والفجر6» چه بود؟

هدف از «عملیات والفجر6» چه بود؟

«عملیات والفجر6» یکی از صحنه‌های بی‌ مانند در تمام دوران دفاع مقدس د‌ر ساعات‌ باقی‌ مانده‌ تا عملیات‌ بزرگ‌ خیبر  بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ 39 سال از عملیات والفجر6 می گذرد، عملیاتی که با رمز «یازهرا» در ساعت ‌23 و 20 دقیقه‌ شامگاه ‌2 اسفند ماه سال 1362 انجام گرفت.

این عملیات در جنوب دهلران در محور تنگه‌ چزابه‌ در شمال‌ شرقی‌ «بستان» توسط نیروهای‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفق‌ به‌ شکستن‌ خطوط‌ دفاعی‌ دشمن‌ شد.

عملیات «والفجر6» که با نبرد جنگ‌ تن‌ به‌ تن‌ به سحرگاه کشیده‌ شد، تا محور جاده‌ سوبله‌ به‌ چزابه،تحت‌ سلطه ‌نیروهای‌ ایران درآمد.

نیروهای سپاه پاسداران با هدف انهدام نیروهای دشمن و گمراه کردن آن ها از عملیات آتی این عملیات را به انجام رساندند.

قوای اسلام با عبور از رودخانه چیلات و دهلران، دو ارتفاع مهم مشرف به مناطق مسکونی عراق را آزاد کرده و بزرگراه العماره ـ بغداد را در تیررس خود گرفتند.

 در این حال، دشمن بعثی برای باز پس گیری مناطق از کف داده، اقدام به پاتک نمود که با چند ضد پاتک از سوی نیروهای ایرانی مواجه شد و در اقدام خود ناکام ماند.

«عملیات والفجر6 »یکی از صحنه‌های بی‌ مانند در تمام دوران دفاع مقدس د‌ر ساعات‌ باقی‌ مانده‌ تا عملیات‌ بزرگ‌ خیبر  بود،  عملیاتی که از ابتدا معلوم بود هدفش گرفتن سرزمین دشمن نیست و بیشتر برای مشغول داشتن آن و دور کردنش از صحنه اصلی نبرد است.

در این عملیات، دشمن با به جای گذاشتن صدها کشته و زخمی مجبور به عقب نشینی گردید. عملیات والفجر 6، در نهایت با شروع عملیات خیبر در 3اسفند 1362، پایان پذیرفت.

گفتنی است آزادسازی راه تدارکاتی مرزی منطقه چیلات، فتح‌ دو ارتفاع‌ مشرف‌ به‌ شهرعلی‌ غربی، انهدام‌ شماری‌ سلاح‌ سبک‌ و نیمه‌ سنگین، انهدام‌ تعدادی‌ خودروی‌ نظامی، متلاشی کردن تیپ 77 و دو گردان از سپاه چهارم عراق، گرفتن صدها کشته و زخمی از دشمن؛ از نتایج موفق عملیات «والفجر6‌» است.

برچسب‌ها