کد خبر 162247
۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲

عضو انجمن اقتصاد‌دانان ایران در گفتگو با «حیات» تصریح کرد؛

نداشتن نگاه کارشناسانه کمیسیون تلفیق به بودجه 1402 / هم‌تراز نبودن بودجه با تورم عامل رکود اقتصادی خواهد شد

نداشتن نگاه کارشناسانه کمیسیون تلفیق به بودجه 1402 / هم‌تراز نبودن بودجه با تورم عامل رکود اقتصادی خواهد شد

پرویزیان گفت: با توجه به عملکرد غیر‌کارشناسی مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق، بدون بررسی کارشناسی و همتراز کردن بودجه ها با توجه به تورم سال پیش‌رو؛ نمی‌توان شاهد آرامتر شدن طوفان اقتصادی برخواسته در کشور در سال 1402 بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ با توجه به اینکه این روزها دولت و مجلس مشغول بررسی لایحه بودجه 1402 کشور هستند، این سوال به ذهن می‌رسد که  آیا ساختار و کارکرد مالی عمومی و بودجه در سال 1402 موجب توانمندی، قدرت و رونق اقتصادی مردم و دولت یا هر دو در سال پیش‌رو خواهد شد؟

با در نظر گرفتن تحریم‌هایی که از سوی جامعه جهانی متوجه کشورمان شده و با توجه به تورم حاکم و لحظه به لحظه در کشور، شاهد روزهای سخت اقتصادی برای مردم، بخصوص قشر کارگری و آسیب‌پذیر جامعه در سال جاری هستیم.

به نظر بسیاری از کارشناسان تغییر ناگهانی و روزانه قیمت دلار و افزایش 40 درصدی تورم همزمان با افزایش حداقلی و ناهماهنگ 20 درصدی حقوق کارمندان بدون در نظر گرفتن تورم، بودجه 1402 حتی اگر در عالی‌ترین شرایط تصویب نهایی شود؛ مانند بودجه 1401 و سالهای قبل بوده و عمل‌کرد بهتری برای آن در رونق اقتصاد و بهبود معیشت مردم نمی‌توان متصور شد و در ادامه شاهد همان تورم و مشکلات در حوزه اقتصادی کشور خواهیم بود.

«پرویزیان»، اقتصاد‌دان و عضو انجمن اقتصاد‌دانان ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، گفت: با توجه به عملکرد غیر‌کارشناسی مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق، بدون بررسی کارشناسی و هم‌تراز کردن بودجه‌ها با توجه به تورم سال پیش‌رو؛ نمی‌توان شاهد آرامتر شدن طوفان اقتصادی برخواسته در کشور در سال 1402 بود.

وی در ادامه عنوان کرد: اکثر نمایندگان مجلس صرفا به دنبال رفع مشکلات اقتصادی استانهای خود در مجلس بوده و به تبع همان دیدگاه، در پی بررسی بودجه برای سال پیش‌رو در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی هستند، که همین امر باعث نداشتن نگاه کلان و در نظر نگرفتن منافع کلی کشور در بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق خواهد شد.

پرویزیان در پایان ابراز امیدواری کرد که مجلس نیز مانند دولت نگاه کارشناسانه‌تری به موضوع بودجه سال 1402 داشته و نمایندگان با در نظر گرفتن منافع کلی کشور اقدام به تصویب بودجه در حوزه های مختلف نمایند.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها