کد خبر 162007
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹

در پیام تسلیت مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد؛

خدمات بی‌پایانی زنده‌یاد حسن ناهید به موسیقی ایران

خدمات بی‌پایانی زنده‌یاد حسن ناهید به موسیقی ایران

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی به مناسبت درگذشت استاد حسن ناهید نوشت: استاد ناهید شخصیت تکرارنشدنی بود که سال‌ها خالصانه و عاشقانه، خدمات بی‌پایانی را به موسیقی ایران ارائه داد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات به نقل از روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری فومنی در پیامی درگذشت استاد حسن ناهید را تسلیت گفت.

در متن پیام مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «جامعه هنری ایران دگر بار در اندوه از دست دادن استادی یگانه اندوهناک شد. بزرگ مردی از تبار فرهنگ و هنر موسیقی و چهره ماندگاری که عمری نغمه و نی را به هم آمیخت و اینک از میان ما رفت.

استاد ناهید شخصیت تکرارنشدنی بود که سال‌ها خالصانه و عاشقانه، خدمات بی‌پایانی را به موسیقی ایران ارائه داد. بی‌شک نام ایشان بر تارک سپیدۀ فرهنگ پُربار موسیقایی این سرزمین خواهد درخشید و هر زمان نام ساز نی بیاید، ناخودآگاه یاد ایشان در ذهن تداعی خواهد شد.

درگذشت استاد بزرگ و گرانقدر موسیقی ایران، مرحوم حسن ناهید را به خانواده ایشان و جامعه موسیقی ایران تسلیت عرض کرده و برای دوستداران صدای جادویی و جاودانه «نی» ایشان، صبوری و شکیبایی آرزو می‌کنم. یاد استاد گرامی و راهشان پر رهرو باد.»

حسن ناهید موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت نی که از مدتی قبل در بستر بیماری بود، 27 بهمن در سن 79 سالگی دارفانی را وداع گفت. وی از نوازندگان شاخص موسیقی ردیف دستگاهی ایران بود که سال 1322 در کرمان متولد شد.

حسن ناهید از 10 سالگی در حوزه موسیقی فعالیت کرد. او از 18 سالگی نزد زنده یاد حسین تهرانی آموزش دید و از شاگردان زنده‌یاد حسن کسایی نوازنده مطرح نی بود.

او مدت‌ها پس از فراگیری آموزش‌های لازم در عرصه نوازندگی نی در ارکستری با همراهی هنرمندانی همچون اسدالله ملک، منوچهر جهانبگلو، فرهنگ شریف و محمودی خوانساری و تعدادی دیگر به اجرای برنامه پرداخت. وی در همان دوران فعالیت‌هایی در ارکستر «درویش» رادیو داشت و سپس برای شرکت در ارکستر رودکی متشکل از ابراهیم منصوری، حبیب الله بدیعی، علی تجویدی، احمد عبادی، رضا ورزنده، علی اصغر بهاری و فرهاد فخرالدینی دعوت و به فعالیت در این مجموعه مشغول شد.

مرحوم ناهید سال 1341 توسط حسین قوامی به برنامه «گل‌ها» نیز دعوت و همکاری خود را در این مجموعه برنامه رادیویی آغاز کرد. او بعدها در ارکستر فرامرز پایور به نوازندگی نی پرداخت و در سال‌های بعدتر موفق به اخذ مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

نوازندگی در ارکستر «گل‌ها» به رهبری روح الله خالقی، نوازندگی در ارکستر «صبا» به رهبری حسین دهلوی، نوازندگی در ارکستر گروه «پایور» به سرپرستی فرامرز پایور، برگزاری کنسرت در کشورهای ترکیه، بلغارستان، یوگسلاوی، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، هلند، آلمان و اتریش، انتشار آلبوم «گل و نی» شامل تک‌نوازی نی و دونوازی با تمبک در دستگاه‌های نوا، شوشتری و ماهور، انتشار آلبوم «آوای نی» شامل تک‌نوازی در دستگاه‌های بیات ترک، بیات اصفهان، ابوعطا و مخالف سه‌گاه بخشی از فعالیت‌های زنده یاد حسن ناهید در عرصه موسیقی است.

برچسب‌ها