کد خبر 161993
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱

تلاش دولت سیزدهم برای ارتقای روابط با همه کشورها با حظ منافع و احترام

تلاش دولت سیزدهم برای ارتقای روابط با همه کشورها با حظ منافع و احترام

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن گفت: تلاش دولت سیزدهم این است که بتواند روابط را با تمامی دولت‌ها به شکل متقابل و با حفظ منافع و احترام متقابل توسعه بدهد.

به گزارش گروه سیاسی حیات، جواد منصوری به نقل از ایرنا در ارزیابی خود از روابط دوجانبه و بین المللی تهران و پکن گفت: ایران و چین در شرق و غرب آسیا در طول تاریخ روابط گسترده‌ای داشته‌اند. در سال‌های اخیر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی این روابط در ابعاد مختلفی گسترش پیدا کرده است به شکلی که امروز در قاره آسیا و تا حدودی در منطقه آفریقا تاثیرگذار شده‌اند.

وی افزود: بنابراین از این نظر حائز اهمیت است به این دلیل که دوطرف ظرفیت‌های زیادی برای همکاری و مبادله دارند.

کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: از سوی دیگر واقعیت این است که حداقل اختلاف در مواضع سیاسی و بین‌المللی میان ایران و پکن وجود دارد و در بسیاری از موارد هم وحدت کامل وجود دارد بنابراین زمینه ذهنی و موجود هم برای توسعه روابط وجود دارد و در این زمینه مشکلی نیست.

منصوری بیان کرد: نکته دیگر اینکه ظرفیت‌های موجود در دو کشور ایران و چین در زمینه‌های مختلف به اندازه‌ای است که می‌تواند بیش از آنچه که الان است، گسترش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در یکی دو دهه گذشته متاسفانه دولت‌های ما توجه لازم را به چین نداشته‌اند و تصورشان این بوده که با نگاه به غرب و به‌خصوص اروپا می‌توانند همه نظرات و نیازها و مواضع‌شان را با غرب تنظیم کنند.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن ادامه داد: این اجتماع متاسفانه بعد از برجام شدت بیشتری پیدا کرد زیرا بعد از امضای برجام این ذهنیت به‌وجود آمد که رابطه با غرب هموار شده و دیگر نیازی به شرق از جمله چین وجود ندارد.

منصوری گفت: به همین دلیل در سفر رئیس جمهور چین به تهران استقبال خوبی از وی نشد و حتی پیشنهادهای سازنده وی که در نوع خود بسیار سطح بالا بود مورد قبول قرار نگرفت و طرف ایرانی عنوان کرد که با توجه به امضای برجام می‌توانیم نیازهای خودمان را از غرب تامین کنیم.

وی عنوان کرد: این مساله نقطه ضعفی در روابط خارجی ما بود. در حالی که می‌توانستیم از ظرفیت همه دولت‌ها در حد مقدور و ممکن استفاده کنیم عملا تا حدودی از ظرفیت چین برای روابط دوجانبه محروم شدیم.

منصور اظهار کرد: تلاش دولت سیزدهم این است که بتواند روابط را با تمامی دولت‌ها به شکل متقابل و با حفظ منافع و احترام متقابل توسعه بدهد.

پژوهشگر مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: حتی اگر اروپایی تمایل داشته باشند که این کار انجام شود ایران این اقدام را رد نمی‌کند اما نه‌تنها اروپایی‌ها تا الان چنین تمایلی نشان نداده‌اند بلکه مواردی را که توافق و امضا کرده بودند اجرا نکردند که نمونه آن همان تفاهم اینستکس است که اروپایی‌ها خودشان توافق کردند و خودشان هم عملا نکردند و برهم زدند.

منصوری یادآور شد: باتوجه به تحولات یکسال اخیر در سطح بین‌المللی یعنی چالش‌های گسترده‌ای را که آمریکا با چین درگیر شده و از سوی دیگر آمریکا و اروپا با روسیه درگیر شده‌اند و از این جهت به‌نظر می‌رسد ما بتوانیم با دولت چین در بسیاری از زمینه‌های سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری‌های خوبی را داشته باشیم. ضمن اینکه مشکلی هم برای دوطرف ایران و چین در توسعه روابط وجود ندارد.

وی با اشاره به نقش ایران در منطقه و قراردادهای میان‌مدت و بلندمدت چین با ایران اظهار کرد: با توجه به روند تحولاتی که در 4 دهه گذشته با چین داشتیم چین ایران را یک نظام باثبات می‌شناسد و به این دلیل سند همکاری‌های 25 سال با ایران را به‌کار گرفته و در سفر آیت‌الله رئیسی جزییات این سند و نحوه پیاده شدن آن مورد اجرا قرار می‌گیرد و با این ترتیب تحول و جهشی در مجموعه تعاملات دو کشور خواهد بود.

چین خریدار ثابت نفت ایران

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن، درخصوص فروش نفت ایران به چین گفت: چین به دلیل فعالیت‌های گسترده اقتصادی و صنعتی که دارد یکی از مشتریان ثابت نفت در سطح جهانی و یکی از خریداران بزرگ نفت است.

منصوری ادامه داد: در میان فروشندگان، نفت ایران شرایط مناسب‌تری برای چین دارد زیرا صرفنظر از فاصله در مقابل، بازار ایران برای محصولات چینی ظرفیت‌ مناسب را دارد و به همین دلیل چین ترجیح می‌دهد خریدار ثابت نفت ایران باشد تا ضمن بهره‌برداری از انرژی، بازار ایران را هم داشته باشد.

وی تصریح کرد: امیدوارم دستگاه‌های ایران و مسئولان ایرانی به طور جدی و همه‌جانبه و هماهنگ تعامل با دستگاه‌های مشابه چینی را پیگیری کنند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی عنوان کرد: کشور چین با توجه به گستردگی و ظرفیت که دارد می‌تواند برای ایران در زمینه‌های مختلف حرفی برای گفتن و تعامل و سازندگی داشته باشد. خوشبختانه دولت چین هم در این زمینه آمادگی دارد و طرف ایرانی بدون اتلاف وقت و فراموشی و ترک روابط بتواند از این فرصت استفاده کند.

برچسب‌ها