کد خبر 161924
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹

قاضی زاده هاشمی در مراسم تجلیل از دست اندرکاران مجموعه تلویزیونی بچه زرنگ خبر داد؛

تلاش بنیاد شهید برای تولید آثار فاخر سینمایی/ باز تعریف اجتماعی قهرمانان واقعی با تولید آثار هنری میسر است

تلاش بنیاد شهید برای تولید آثار فاخر سینمایی/ باز تعریف اجتماعی قهرمانان واقعی با تولید آثار هنری میسر است

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از در دستور کار قرار گرفتن ساخت یک فیلم یا سریال به صورت سالانه در هر یک از استان های کشور مبتنی بر شخصیت شهدای آن استان خبر داد و گفت: در این پروژه ما بین 30 تا 50 درصد مشارکت خواهیم داشت و دلیل این درصدبندی نیز این است تا بتوانیم سایر نهادها و ارگان ها را پای کار آورده و وظیفه آنان در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را یادآوری کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم تجلیل از هنرمندان و دست اندرکاران مجموعه تلویزیونی بچه زرنگ که در شهر مقدس مشهد برگزار شد، اظهار داشت: کار اصلی را شهدا و خانواده شهدا انجام داده اند و هر کاری که ما برای نشان دادن عظمت ایثار آنان بخواهیم انجام دهیم یقینا دارای ضعف هایی است و نمی تواند حقیقت امر را بیان کند.

وی با اشاره به سخنانی از حاج قاسم سلیمانی گفت: کسانی پیروز واقعی هستند که می توانند از فرصت هایی که خداوند در اختیارشان قرار داده کمال بهره را برده و خود را برای ابدیت آماده کنند. در زمان دفاع مقدس بودند بچه زرنگ هایی که بر حسب ظاهر و سن از نظر قانونی مشمول حضور در جبهه نبودند اما با هزار گرفتاری خودشان را به جبهه می رساندند.

 قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: اخیراً کاری شبیه به این موضوع را با مرکز اردبیل انجام دادیم در مورد شهید مرحمت بالازاده که پسر بچه ای 12 ساله بود که برای رفتن به جبهه از اردبیل خود را با اتوبوس به تهران می رساند و از حضرت آقا که رئیس جمهور وقت بودند مجوز حضور در جبهه را دریافت می کنند. این شهید بزرگوار در زمان شهادت کمتر از 15 سال سن داشت.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه این کودکان و نوجوانان به این میزان از درک رسیده بودند که اسلام و مکتب نیاز به حمایت دارد، گفت: اینها کسانی بودند که درک می کردند دین خدا نیاز به یاری دارد و باید امر امام اطاعت شود. این روحیه در حالی شکل گرفت که هنوز جنگ به معنی واقعی درک نمی شد و ابعاد آن به داخل کشور وارد نشده بود. اینها احساس کردند که باید خود را برساند که به درستی زرنگ های واقعی اینها بودند.

وی با بیان اینکه شهدا زمان شناس واقعی بودند چرا که مشخص نیست تا کی امکان ایثار در راه خدا برای مجاهدان فی سبیل الله اتفاق بیافتد، اظهار داشت: اینها کار حسینی کردند. اگر ما بخواهیم مانند این شهدا به وظیفه مان عمل کنیم باید کار زینبی انجام دهیم که کار زینبی همان کار مشترک بین ما، تلویزیون و خانواده‌های شهداست.

قاضی زاده هاشمی بر ضرورت حفظ مکتب شهدا تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: لازم است برای اینکه این مکتب باقی بماند و برای اینکه امام حسین (ع) در کربلا نماند؛ جریان تبلیغی خانواده و اهل بیت حسین علیه السلام اتفاق بیافتد. لازم است ما هم به عنوان اهل بیت شهدا و دوستداران آنها دست به دست یکدیگر به روایت زندگی شهدا بپردازیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثار گران با اشاره به روند تولید سریال بچه زرنگ گفت: وقتی که بحث ساخت فیلم بچه زرنگ مطرح و قرار شد که ما به آن اضافه شویم تردیدهایی وجود داشت و نمیدانستیم این فیلم تا چه میزان می تواند موفق باشد و آیا می تواند مخاطبان را به سمت خود جذب کند.

وی ادامه داد: نیت‌ها خیلی مهم است. ما در آرشیو بنیاد شهید کارهای کمی در حوزه فیلم و موسیقی نداریم اما متاسفانه به دلیل کیفیت پایین کار و ضعف های موجود به پخش نرسیدند اما در موضوع سریال بچه زرنگ کمک خانواده شهدا، نیت خالص سازندگان و همراه کنندگان بسیار موثر بود که باعث شد تا یک اثر موفق تولید شود. بنده در ابتدای راه نگران بودم که این کار می‌تواند جای خودش را بین مخاطبان باز کند یا خیر؟ آیا می تواند با مخاطبین ارتباط برقرار کرده و تاثیرگذار باشد؟ اما خدا را شکر با تلاش صورت گرفته کاری متفاوت ارائه شد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه همیشه در تولید آثار هنری نیاز نیست که هزینه های گزافی صرف شود، اظهار کرد: در پروژه های مشابه بچه زرنگ 12 برابر هزینه صرف می شود و معلوم نیست که آیا بازخورد آن به مانند این سریال بوده است یا خیر. ما بر این باوریم که آثار هنری تولید شده باید اثر معنوی داشته باشند و بتوانند پیام شهدا و سبک زندگی آنان و نوع جهان بینی شان را به جامعه منتقل کنند.

وی گفت: حجم زیادی از فیلم، سریال و موسیقی توسط دشمنان ما تولید می شود تا مادی گرایی و فردگرایی انسان را رقم بزند اما ما می خواهیم انسان را معادگرا کنیم، یعنی فرد بتواند عمر کوتاه را با دنیای ابدی معامله ‌کند و امیدواریم که خداوند کمک کند.

معاون رئیس جمهور از تلاش بنیاد شهید برای تولید آثار فاخر سینمایی در هر استان مبتنی بر شخصیت شهدای استانی خبر داد و بیان داشت: سیاست اصلی ما این است که به استان ها کمک کنیم. به همه استانها ابلاغ کردیم که هر کدام در سال باید یک شخصیت از شهدا را تبدیل به فیلم و سریال کنند. در این پروژه ما بین 30 تا 50 درصد مشارکت خواهیم داشت و دلیل این درصدبندی نیز این است تا بتوانیم سایر نهادها و ارگان ها را پای کار آورده و وظیفه آنان در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را یادآوری کنیم. انجام این دست از اقدامات فرهنگی وظیفه عمومی است.

قاضی زاده هاشمی گفت: همه باید بدانند که در مورد شهدا و خانواده شان مسئول اند و این را باید در عمل نشان دهند. این موضوع جزو وظایف ذاتی و اصلی سازمان ها و نهادها است. ما در این رویکرد دو هدف داریم یک اینکه مردم قهرمانی را از بین خودشان و از طایفه و استان خود ببیند و دوم اینکه بتوانیم یک نوع مشارکت عمومی و گسترده ایجاد کنیم.

وی بیان داشت: از خانواده شهدا، تیم سازنده و شبکه دو سیما کمال تقدیر و تشکر را در زمینه ساخت سریال بچه زرنگ دارم.

قاضی زاده هاشمی در پایان گفت: پروژه بچه زرنگ نشان داد که اگر رویکرد مدیران تغییر کند خیلی اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. اگر در رویکرد و باور مسئولین تغییر ایجاد شود با تمام نداری ها و مشکلات که قبلاً بوده و الان هم هست می توان کارهای بزرگی را انجام داد. امیدواریم روند ساخت چنین سریال هایی ادامه یابد تا در باز تعریف اجتماعی قهرمانان واقعیمان که همان شهدا هستند موفق تر عمل کنیم.

گفتنی است در پایان این مراسم از خانواده های شهیدان عارفی، محرابی، بختی، قاسمی دانا، عطایی،سنجرانی، زوار، بختی و عوامل تولید کننده سریال بچه زرنگ تقدیر و تشکر به عمل آمد.

برچسب‌ها