کد خبر 161858
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

به بهانه سالروز عملیات والفجر5؛

پیروز مانند عملیات والفجر5

پیروز مانند عملیات والفجر5

در آستانه عملیات خیبر لازم بود عملیاتی به منظور جلب توجه ارتش عراق در خارج از منطقه هورالهویزه صورت گیرد. در همین راستا منطقه چنگوله انتخاب شد. عملیات والفجر 5 در 27 بهمن ماه سال 1362 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز یا زهرا (س) در دو مرحله انجام شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ 27 بهمن ماه با عملیات والفجر 5 مصادف است. این عملیات در سال 1362 توسط رزمنده‌های میهن‌مان در منطقه عمومی چنگوله انجام شد. این منطقه در جنوب شرقی مهران قرار دارد و شامل چند روستا و دهستان است که 45 کیلومتر با مهران و 90 کیلومتر با دهلران فاصله دارد. نیـروهای دشمن روستاهای این محدوده را اشغال و به طور كامل تخریب كردند‌.

در آستانه عملیات خیبر لازم بود عملیاتی به منظور جلب توجه ارتش عراق در خارج از منطقه هورالهویزه صورت گیرد. در همین راستا منطقه چنگوله انتخاب شد. عملیات والفجر 5 در 27 بهمن ماه سال 1362 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز یا زهرا(س) در دو مرحله انجام شد.

در مرحله اول حمله به ارتش بعثی؛ در همان ساعات ابتدایی، ده‌ها کیلومتر از خاک کشورمان و ارتفاعات منطقه پس گرفته شد. در مرحله دوم نیز رزمنده‌های ما در 35 کیلومتری خاک عراق مستقر شدند و قسمتی دیگر از خاک میهن آزادسازی شد که دشمن در یک پاتک سنگین مجبور به عقب نشینی شد.

در مجموع این دو عملیات، روستاها و پاسگاه‌های مرزی، بلندی‌های استراتژیک و 110 کیلومتر از خاک کشورمان آزادسازی شد. 

در عملیات والفجر 5، 4 تیپ از گارد مرزی، 4تیپ کوهستانی، تیپ 50 زرهی لشکر 12 ارتش عراق، 40 دستگاه تانک و نفربر، مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین، 2فروند چرخبال و ده‌ها دستگاه خودروی نظامی و 10 انبار مهمات دشمن منهدم و به تصرف نیروهای ایرانی درآمد. 

همچنین بیش از  3770 نیروی ارتش عراق کشته و مجروح شدند و تعداد 170 نفر نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

 گفتنی است با هماهنگی و رایزنی صورت گرفته با سازمان راهیان نور این منطقه عملیاتی به عنوان یكی از زیارتگاه های زائران راهیان نور و یادمان شهدا تصویب شده است.

 مرز طولانی استان ایلام با کشور همسایه در جریان هشت سال دفاع مقدس، میدان عملیات‌های کوچک و بزرگ زیادی همچون فتح میمک، فتح مهران، حادثه ورزشگاه چوار، بمباران سال 64 ایوان بوده است.

 مردم دلاور ایلام در دوران دفاع مقدس و قبل از آن همواره با استكبار مبارزه كرده و در جنگ تحمیلی نیز مردم این دیار رشادت‌های زیادی از خود نشان دادند. 

برچسب‌ها