کد خبر 161651
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

یادداشت/ پریسا بیگی

زاینده رود تا چه زمان اصفهان را زیبا نشان می دهد؟

زاینده رود تا چه زمان اصفهان را زیبا نشان می دهد؟

اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌قرن اخیر سپری می‌کند بطوریکه رودخانه زاینده‌رود در 2 دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی به دفعات خشکانده و از مهر سال 99 تاکنون نیز، این موضوع باز تکرار می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی حیات ،زاینده رود به عنوان بزرگترین رود و جریان دائمی آب منطقه مرکزی ایران با سرچشمه گرفتن از رشته کوه های زردکوه در چهارمحال و بختیاری، در کویر مرکزی ایران حدود 200 کیلومتر به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی می‌ریزد.

متاسفانه از دهه 80 به دلایل مختلفی این رودخانه دائمی در مقاطعی از زمان خشک و یا بنا بر فشارهای اجتماعی در مقاطع کوتاهی باز و بسته می شود. کارشناسان از جمله دلایل اصلی خشکی زاینده رود را بارگذاری بیش از اندازه بر این رودخانه و طرح های انتقال آب به یزد، کاشان و ... پیش از اجرای طرح های انتقال آب می دانند، همچنین برداشت بی‌رویه سالیانه آب در بالادست رودخانه در محدوده سد تا پل کله توسط پمپاژ، استقرار صنایع بزرگ، پالایشگاه، نیروگاه‌ها در کنار رودخانه از دیگر عواملی است که بر شرایط بحرانی زاینده رود دامن زده است و متاسفانه طی چند سال گذشته به نوعی برخی فشارهای اجتماعی مردم و کشاورزان موجب شده که این رودخانه دائمی در مقطعی از زمان باز و در مقاطعی دیگر بسته شود.

زاینده رود از دیرگاه دارای اهمیت بسیاری بوده است اما از زمانی که زاینده رود دیگر رودی زنده نبود به تعبیری بجای آب شاهد ترکه های عمیق به مانند کویر لوت بودیم شاهد نارضایتی های متعدد از جمله کشاورزان هم بوده ایم. 

حال اینکه چه اتفاق و بلایی بر سر این رود عظیم افتاده است که نه تنها صدای کشاورزان شنیده می شود بلکه به منظره غیرقابل تصور تبدیل شده است.

در میان این اخبار ناگوار که این روزها توسط رسانه ها به گوش می رسد از زلزله آذربایجان غربی تا اتفاقات ناگوار کشور خبر پرشدن  زاینده رود خبری مسرت بخش بوده است که میتوان گفت زاینده رود جانی دوباره گرفته و اصفهان را باری دیگر نصف جهان خواند. اصفهان ظرفیت‌های بسیاری برای نصف جهان بودن دارد، اما مهم‌ترین ظرفیت، نشاط و شادابی این کلانشهر به این رود است.

خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی این رودخانه حدفاصل سد چم آسمان تا شهرستان اصفهان و تخصیص آب برای آبیاری کشت کشاورزان این خطه قبل از نیمه شب پنجشنبه افزایش یافت که این مقدار با احتساب خط قرمز آب آشامیدنی لحاظ خواهد شد.

هم اکنون میزان ورودی آب به سد زاینده رود 15 متر مکعب بر ثانیه، خروجی آن 10.5 متر مکعب بر ثانیه و حجم مخزن سد حدود 149 میلیون متر مکعب است.

اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌قرن اخیر سپری می‌کند بطوریکه رودخانه زاینده‌رود در 2 دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی به دفعات خشکانده و از مهر سال 99 تاکنون نیز، این موضوع باز تکرار می‌شود.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال 1349 با ظرفیت افزون بر 1.2 میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در110 کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

در حال حاضر ، با توجه به اینکه زاینده رود اصفهان یا به تعبیری دیگر زاینده رود ایران دوباره جانی گرفته است پیشنهاد می شود از این فرصت پیش امده مسئولان برنامه ریزی و مدیریت مدونی را برای حفظ شرایط کنونی زاینده رود ترسیم کنند چراکه تاکنون اگرقرار بود به هر دلیلی شاهد خشکسالی آن باشیم تاکنون بوده ایم و دیگر کافی است.

 

 

برچسب‌ها