کد خبر 161340
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

نقش موثر سرمایه‌گذاران فیلم «اتاقک گلی» در موفقیت آن مشهود است/ سبوعیت منافقان به خوبی به تصویر کشیده شد

 نقش موثر سرمایه‌گذاران فیلم «اتاقک گلی» در موفقیت آن مشهود است/ سبوعیت منافقان به خوبی به تصویر کشیده شد

منتقد سینما و تلویزیون گفت: فیلم اتاقک گلی در اختتامیه نیز در رقابت با برخی از آثار مشابه یا آثار غیر‌جنگی جوایزی نیز به دست آورد و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری خوبی برای تولید این فیلم صورت گرفته بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ آیین اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر روز گذشته در برج میلاد تهران برگزار شد. در این میان، سیمرغ فجر بر بام فیلم سینمایی «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری با اولین تجربه کارگردانی؛ نیز نشست که حاصل آن نامزدی برای بهترین کارگردانی، بهترین نقش اول مرد، بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول مرد بود.  

حسین سلطان محمدی منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات درباره فیلم سینمایی «اتاقک گلی» که در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم به نمایش درآمد، گفت: موضوع فیلم مربوط به بخشی از واقعیت است که به نام عملیات مرصاد در کشور اتفاق افتاد؛ یعنی واقعیت حمله نیروهای منافقین به مرزهای غربی کشور و وقایعی که در تاریخ آن زمان ثبت شده است.

وی ادامه داد: بخشی از واقعیت آن زمان که منافقین بعد از شکست در مسیر مستقیم نظامی وارد روستاها شده و مردم را به شهادت رساندند.

منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه در فیلم سینمایی اتاقک گلی به خوبی سبوعیت منافقان نشان داده شد، افزود: خشونت محضی که از منافقان در ذهن داریم به خوبی در این فیلم به تصویر کشیده شده است. 

سلطان محمدی با اشاره به اینکه امسال در جشنواره فجر دو فیلم به صورت مستقیم و مشخص با وضعیت منافقین درگیر بودند، گفت: یکی این فیلم‌ها سرهنگ ثریا بود و دیگری اتاقک گلی که با موضوع آخر جنگ تحمیلی عراق و نیروهای منافقین که به قول خودشان برای فتح تهران حمله کرده بودند. به صورتی که هیچ کس را جلودار خود نمی‌دیدند و سعی می‌کردند هر کس سر راه بود را از میان بردارند. فیلم از این جهت که بازسازی چنین رفتاری از نیروهای منافقین است، بسیار عالی کار کرده است.

وی بیان کرد: کارگردان فیلم اتاقک گلی از بازیگران ناشناخته در آن استفاده کرده و این بازیگران بسیار خوب مدیریت شده بودند. در طراحی صحنه شاهد این بودیم که یک روستا برای به تصویر کشیدن ماجرا ساخته شده و آن خانه‌ها و وضعیت‌ها با جزئیات روی لوکیشن‌ها کار شده بود، پوشش‌ها، درگیری‌ها و همه چیز از زاویه نگاه دوربین بسیار خوب بود.

منتقد سینما و تلویزیون افزود: در فیلم سینمایی اتاقک گلی از فیلم تنگه ابوقریب الهام گرفته شده بود که در انتهای آن رزمندگان شهید می‌شوند و بعد از آن عملیات، به گونه‌ای عبارت «از خون جوانان وطن لاله دمیده است» به مخاطب به خوبی القا می‌شود که هر لحظه جوانی بلند می‌شود و پرچم کشور را به دستش می‌گیرد.

وی افزود: در فیلم اتاقک گلی از طریق دنیا آمدن نوزاد در آخر فیلم، امید، شور، شوق و جاری شدن زندگی را می بینیم. درست است که آن همه شهید تقدیم کردند؛ اما نسل بعدی برآمده و بالنده خواهد شد.

سلطان محمدی با اشاره به اینکه مجموعه فیلم آنقدر پرشور و حرارت بود که کمتر کسی متوجه گذر زمان آن می‌شد، افزود: از این جهت خیلی خوب بود که عمق خشونتی که در سازمان منافقین از زمان گذشته تا همین امروز وجود داشت را به خوبی نشان می داد.

منتقد سینما و تلویزیون افزود: همانطور که مشاهده کردید فیلم اتاقک گلی در اختتامیه نیز در رقابت با برخی از آثار مشابه یا آثار غیر‌جنگی جوایزی نیز به دست آورد و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری خوبی برای تولید این فیلم صورت گرفته بود. امیدواریم کارگردان‌های جدید برای بازنمایی آنچه که بر جامعه ایران در طول 44 سال بعد از پیروزی انقلاب گذشته است، تلاش کنند، آن را به تصویر بکشند و به آن تداوم ببخشند.

برچسب‌ها