کد خبر 161316
۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۶

رویای ایران برای درآمد 25 میلیارد دلاری از گردشگری

رویای ایران برای درآمد 25 میلیارد دلاری از گردشگری

بر اساس برنامه چشم‌انداز 20 ساله صنعت گردشگری، درآمد ایران از گردشگری تا پایان سال 1403 باید به 25 میلیارد دلار برسد. ایران چقدر به این هدف نزدیک شده است؟

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ صنعت گردشگری یکی از صنایع درآمدزایی است که در ایران رونقی ندارد. مقامات می‌گویند علت آن ایران‌هراسی است، کارشناسان اما می‌گویند زیرساخت‌های گردشگری در ایران معیوب است و شرایط سیاسی و اجتماعی نیز به آن دامن می‌زند.

 

روز گذشته احمد وحیدی، وزیر کشور پس از بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری گفت: «گردشگری از برنامه چشم‌انداز 20 ساله عقب است و باید تلاش کنیم این فاصله کم‌تر شود.»

 

بر اساس برنامه چشم‌انداز 20 ساله صنعت گردشگری، تا پایان سال 1403 تعداد گردشگران در ایران باید به 20 میلیون نفر برسد. اما آیا ایران به هدف خود نزدیک شده است؟

 

چشم‌انداز گردشگری در برنامه‌های توسعه ایران

بر اساس برنامه پنجم توسعه برای سال‌های 1389 تا 1393 چشم‌انداز نرخ رشد سالانه گردشگری 20 درصد و تعداد گردشگران نیز 6 میلیون و 500 هزار در نظر گرفته شد. در این صورت باید تا پایان این برنامه، درآمد حاصل از گردشگری به چهار میلیارد و 500 میلیون دلار می‌رسید.

 

در برنامه ششم توسعه ایران برای سال 1394 تا 1398 نرخ رشد سالانه 15 درصد و تعداد گردشگران 13 میلیون نفر در نظر گرفته شد. در این صورت باید تا پایان برنامه، ایران به درآمد 10 میلیارد دلاری حاصل از گردشگری می‌رسید.

 

برنامه هفتم توسعه در حال اجراست. بر اساس این برنامه، برای سال 1399 تا 1403 نرخ رشد سالانه گردشگری 10 درصد در نظر گرفته شده تا در پایان این برنامه تعداد گردشگران به 20 میلیون نفر و درآمد حاصل از آن 25 میلیارد دلار باشد.

 

نتایج این برنامه‌ها از سوی متولیان اعلام نشد، اما بررسی آمارهای پراکنده و اظهارات مقامات نشان می‌دهد چندان نتیجه‌ای نداشت. چنان‌که وزیر کشور هم به عقب ماندن از این برنامه‌ها اعتراف کرد.

 

گردشگران یک‌روزه‌ای که در ایران نمی‌مانند

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی هفته گذشته به خبرگزاری مهر گفت: «در 9 ماهه نخست امسال بیش از 3 میلیون گردشگر وارد کشور شده‌اند. حدود 14 درصد این گردشگران بازدیدکننده یک روزه بودند.»

 

به عبارتی 420 هزار نفر از گردشگرانی که در سال جاری به ایران آمدند، اقامتی نداشتند. اقامت نداشتن هم یعنی فرصت چندانی برای بهره‌بردن از ورود گردشگر فراهم نشده است؛ از جمله آشنایی با اماکن گردشگری، بازارها و… .

برچسب‌ها