کد خبر 161042
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

رشد 3700 درصدی رشد محصولات شیلاتی پس از انقلاب

رشد 3700 درصدی رشد محصولات شیلاتی پس از انقلاب

رییس سازمان شیلات ایران از رشد 3786 درصدی محصولات شیلاتی پس از پیروز انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: اکنون تولید محصولات شیلاتی یک میلیون و 400 هزارتن است.

به گزارش گروه اقصادی حیات؛ "سید حسین حسینی" روز چهارشنبه در نشست خبری خود به مناسبت دهه مبارک فجر افزود: طبق برنامه باید تولیدات شیلاتی امسال به یک میلیون و 460 هزارتن می رسید که در 9 ماهه امسال 71 درصد آن محقق شده است.

معاون وزیر جهاد کشاوزی اظهار داشت: بر اساس آمار سال 2020 سازمان جهانی فائو تولید آبزیان در دنیا 214 میلیون تن بوده که از این میزان 90 میلیون تن از محل صید و صیادی و 124 میلیون تن از محل آبزی پروری تامین شده است.

وی تصریح کرد: شیلات ایران نیز سال گذشته یک میلیون و 256 هزارتن تولید محصولات شیلاتی داشته که از این میزان 752 هزارتن از محل صید و صیادی و از محل آبزی پروری 557 هزارتن است.

حسینی با بیان اینکه ایران رتبه 22 جهان در تولیدات آبزی محسوب می شود گفت: با این وجود کشور ما در آسیا رتبه 12 در غرب آسیا در بخش صید و صیادی رتبه اول و در آبزی پروری رتبه دوم را داراست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بر اساس ظرفیت های موجود، کشور ما دارای 70 بندر صیادی، 120 اسکله تخلیه آبزیان، 37 اسکله مردمی نقطه تلاقی خشکی و دریا است.

وی اضافه کرد: 11 هزارو 500 شناور در حوزه صید و صیادی فعال هستند و 27 هزار مزرعه آبزی پروری داریم که از این مقدار نزدیک 18 هزار مربوط به ماهیان گرمابی (کپورماهیان) و 7 هزار مزرعه ماهیان سردآبی (قزل آلا) است که بعد از انقلاب اسلامی با 200 هزارتن تولید ماهی قزل آلا رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده ایم.

حسینی گفت: ایران در غرب اقیانوس هند در حوزه صید و صیادی در بین 32 کشور با 178 هزارتن تولید رتبه دوم را داراست.

تولید 61 هزار تن میگو و 17 تن خاویار پرورشی در سال جاری

وی درباره تولید میگو افزود: امسال 61 هزارتن میگو در 950 مزرعه در حدود 20 هزار هکتار تولید شده است.

رییس سازمان شیلات ایران درباره ماهیان خاویاری اظهار داشت: امسال 17 تن خاویار و 4 هزارتن گوشت ماهیان خاویاری در 126 هزار مزرعه تولید شده است.

به گفته وی، از سال 2010 برداشت تجاری ماهیان خاویاری از دریاچه خزر ممنوع شد و در این 12 سال بیش از 23 استان کشور ماهیان خاویاری را پرورش می دهند.

وی اضافه کرد: در مجموع 718 هزارو 665 مزرعه پرورش ماهی و میگو در کشور فعال است که قرار است در برنامه تحولی مقام عالی وزارت این میزان به 2 برابر افزایش یابد.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات جامع این حوزه برنامه ها در 3 محور افزایش بهره وری در مزارع موجود تولید در واحد سطح با استفاده از مکانیزاسیون، هوشمند سازی و بهره وری 30 درصدی ریل گذاری شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی امور شیلات گفت: در حوزه صید و صیادی حرکت به سمت ذخایر برداشت نشده یا کمتر برداشت شده در آبهای نیمه عمیق و عمیق و صید فراسرزمینی فراتر از اقیانوس هند به اقیانوس های دیگر و سواحل کشورهای دیگر در دستور کار است.

حسینی افزود: موضوع مهم دیگر استفاده از ظرفیت های زیستی و اقلیمی کشور در 5 هزارو 800 کیلومتر ساحل در بخش آبزی پروری با پرورش در آبهای شیرین، لب شور، شور، بسیار شور و غیرمتعارف است.

به گفته وی، پرورش ماهی در قفس، پرورش آبزیان در سواحل ، پرورش گیاهان آبزی در کرانه های موجود به تمامی استان های دارای این پتانسیل تدوین و ابلاغ شده که اقدامات آنان مورد رصد و پایش قرار می گیرد.

رییس سازمان شیلات ایران درباره پرورش ماهی در قفس اظهارداشت: اکنون برای پرورش ماهی در قفس 271 حلقه در دریا قرار دارد که تلاش داریم تا پایان سال با توجه به تشکیل کمیته سرمایه گذاری و جذب سرمایه این تعداد را به 354 حلقه برسانیم.

حسینی، ارزان سازی قیمت آبزیان، فرهنگ سازی مصرف، حذف واسطه ها و تغییر ذائقه مردم را از جمله اقدامات این سازمان برای حل مشکل بخش شیلاتی کشور عنوان کرد.

556 دلار ارزآوری از محل صادرات محصولات شیلاتی در سال 1400

وی درباره صادرات این بخش خاطرنشان کرد: سال گذشته میزان صادرات محصولات آبزی از لحاظ وزنی 166 هزارتن به ارزش 556 میلیون دلار بوده است که 67 درصد ازلحاظ وزنی و 27 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

رشد 77 درصدی اعتبار شیلات در لایحه بودجه 1402

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش شیلات در پاسخ به ایرنا درباره بودجه این بخش در لایحه بودجه سال 1402 گفت: اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای این بخش در سال 1400 نزدیک 594 میلیارد تومان بود که در سال 1401 به 879 میلیارد تومان رسید که رشد 50 درصدی داشته است.

حسینی افزود: در لایحه بودجه سال 1402میزان اعتبار از 377 میلیارد تومان اعتبار تملکی به 677 میلیارد تومان رسیده که این مبلغ 77 درصد رشد را نشان می دهد.

رشد تولیدات شیلاتی به 2.6 میلیون تن در برنامه هفتم توسعه رییس سازمان شیلات ایران درباره اولویت های این سازمان در برنامه هفتم توسعه در پاسخ به ایرنا گفت: دربرنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی تولیدات شیلاتی باید به 2.6 میلیون تن یعنی در بخش صید و صیادی به 850 هزارتن و آبزی پروری 700 هزارتن که 30 درصد افزایش برسیم.

وی افزود: برنامه ما در بهره وری و حوزه پرورش ماهی در قفس 500 هزارتن و تولید میگو 160 هزارتن است که در اولویت برنامه ها قرار دارند.

تصویب دستور العمل صید ترال توسط شورای عالی امنیت ملی

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره صید ترال گفت: صید ترال برای تدوین برنامه و ساماندهی آن به مدت دو سال متوقف شده بود.وی تصریح کرد: اکنون دستور العمل صید ترال تدوین شده که به تصویب شورای عالی امنیت ملی کشور رسیده است.

به گفته حسینی، دستور العمل مذکور در کارگروه تخصصی مرز و براساس مطالعات دقیق تهیه شده است.

برچسب‌ها